Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mra
gäller bil s80 99 2,9l

emissionslampan lyser ibland blinkar och det står i displayen "kör sakta serv omgående"?

vad kan detta bero på? annars går bilen bra..
sen en annan fråga är det vanligt att 2,9L drar mycket olja, alltså måste man fylla på mellan servicarna? eller ska det räcker med oljan till nästa gång det är service, för övrigt är den fullservad..

någon som vet?
av mra
mra skrev:gäller bil s80 99 2,9l

emissionslampan lyser ibland blinkar och det står i displayen "kör sakta serv omgående"?

vad kan detta bero på? annars går bilen bra..
sen en annan fråga är det vanligt att 2,9L drar mycket olja, alltså måste man fylla på mellan servicarna? eller ska det räcker med oljan till nästa gång det är service, för övrigt är den fullservad..

någon som vet?

Ingen på hela forumet som vet?
av kjell17
99 var första året som s80 gjordes och det verkar som om teknikerna var lite för ambitiösa när man ställde in när det skulle visa fel. man uppdaterade dessa senare , men inte på alla. jag har själv en 99, 2,9 och har haft dessa indikeringar. jag har även haft den på verkstad, men inga felkoder har kommit fram.
av mra
kjell17 skrev:99 var första året som s80 gjordes och det verkar som om teknikerna var lite för ambitiösa när man ställde in när det skulle visa fel. man uppdaterade dessa senare , men inte på alla. jag har själv en 99, 2,9 och har haft dessa indikeringar. jag har även haft den på verkstad, men inga felkoder har kommit fram.

Kul att någon svarar iallafall :)
Ja först så lyste både abs,stc och emissions lampan sen lödde jag om abs styrenheten och då fixade det sig med abs och stc. Nu har iof emissionslampan bara lyste en gång sen det gjordes och lödningen gjordes i fredags. Har man tur kanske man slipper den nu då eftersom den slocknat av sig själv...?

Har för mig också att man får nerslag på besiktningen om emissionslampan lyser eller har jag fel?

Har din slutat lysa? Vad gjorde du åt det?

joråsåatt om ett par år kanske […]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]