Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDARKMAN
ja har en fråga när jag släpper raten så vil bilen dra år höger ganska iriterande jag har gjort framhjulsinstälning och bytt styrleder ytre och inre, spidelled och nya nokie 225,45,17 däck som sitter på nu.
har ni några förslag jag har hört att man måste göra en 4 hjulsinstälning kan det bli bätre då.
bilen är en v 70 2,4t 02 .

en annan sak är när man ibland trycker i gassen i botten så känns det som billen vill dra åt olika hål och man får hålla i ratten väldigt hårt och försöka ratta up den bra, kanske är det dålig asfast med mycket spår efter som det bara händer ibland.

tacksam för svar
av Tompa81
Hallå!
Det är samma på min bil med dimension 225,45,17 jag upplever att dom är mer spårkänslig. Det är nog asfalten som är dålig :) .
av MrDARKMAN
okey men gäller det också att den drar år höger när man kör i samma hastighet på lansväg.

Att den drar som jag sa när man gassar är nog som du säger asfalten så det är väll bara att hålla i raten då om man ser att asfalten är dålig.
av MrDARKMAN
okey då vet jag att jag inte är ensam om deta problem.
Ska kanske testa med ett 4 hjuls instälning någon dag för att värkligen utesluta det.
av ak84
Lutar inte vägen oftast mot diket för att vatten skall kunna rinna av lättare? Om det är så då drar ju bilen sig åt höger.
av JK24T
Ju bredare ju sämre riktningstabilitet. Min förra, en S60 2.4T, var helt hopplös att köra när det var spårigt eller vid omkörning och man kom över linjen.
Bytte främre bärarmsbussningar till PowerFlex och det blev betydligt bättre och tryggare att köra utan att försämra komforten.
av Friluftshamnen
...i mitt läge med en automatlåda som är totalt slut efter 16000 mil trots fulltecknad servicebok kan jag beteckna detta som Volvo-kvalitet...undrar om Volvo personvagnar kommer att göra något åt det...troligtvis inte...
av TerSve
Hade samma fenomen på min S80-T6. Bytte inre länkarmsbussningar, nu kan jag gasa mycket hårdare utan att den vill byta fil på egen hand.

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]