Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sharkman
Min lampa i displayen tändes som ska betyda att det är fel på avgas reningen. Istället för att åka till volvo direkt och få besked om lamba sensor eller liknande skulle jag vilja nolla felet och se om det dyker upp igen.
Kan man göra det själv genom att koppla bort batteriet en längre tid eller finns det något annat knep man kan göra själv för att nolla felmeddelandet?

Provade proceduren som man gör för att släcka service lampa men den fungerade inte.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Ingen som har tips? Får väl gå ut och ta bort batteri polen så får vi se vad som händer efter 1 timme
Hej
De e olika på olika koder. Jag har ett emissionslarm som dyker upp ibland. Det släcks iom att jag gör bilen strömlös. Den lagras inte heller, då jag vid ett tillfälle lät Volvo felsöka mina felkoder två dar efter att jag lagt av kabeln. Dom hittade ingen felkod. Så länge koden försvinner på så sätt så ansåg dom att är det ett "skitfel, vad som helst".

Mvh
av matzen10
Jag fick samma felvärde på lambdan efter byte av flexrör och bakre burken. Åkte in till Volvo som återställde. Dock så kom det tebax i våras så jag ringde min Volvomek och han sa att det bara var att rycka en säkring och sätta tebax den igen. Och det funkade..! Det har inte kommit tebax.
Kommer dock inte ihåg vilken det var...Men det är i säkringsboxen i motorutrymmet; lådan uppe till höger om du står framför bilen.
Antingen var det säkring Nr: 15 eller så var det en 15A säkring.
Kolla lite på undersidan av locket så kan du nog klura ut vilken det är..! Eller varför inte rycka ett gäng och sedan trycka tebax dom; det kan ju inte skada?!

M V H
---> Matz (med dåligt minne)
Användarvisningsbild
av Sharkman
Fick aldrig tid över att plocka bort polen från batteriet men efter 10 mils körning slocknade den automatiskt så jag antar att det var ett skitfel. Det var lampan som ser ut som en motor vilket gjorde att man vid första anblick stannade direkt för att slita fram manualen. Men inget fel meddelande i displayen.

Hur som helst så slocknade den själv.
Jag fick av verkstaden som kollade mina felkoder beskedet att den mjuka felkoden, den som jag haft o tydligen även du, kan släcka sig själv efter ett antal mil, alt att den slocknar o raderas när man lyfter batteripolen. Två skäl till när den kan tändas var dels kopplat till många kort-körningar o men även att den kunde tändas vid tjuv-stopp, alltså motorstopp. Fast det är säkert en massa parametrar som skall passa in. Men i dessa fall kan den släckas senare. Så du har nog ett "skitfel". Volvos programmering av felkoder verkar vara i känsligaste laget.

Mvh
Användarvisningsbild
av Sharkman
Med risk för att falla ifrån rubriken kan jag tala om vad jag tror är orsaken till mitt felmeddelande. Och jag vill inte ha lektioner av genier...

Jag misstänker att det har med min etanol blandning att göra. Pendlar en hel del och har inte fått BSR eller liknande att konvertera min bil än.
Så efter att ha läst på nätet utan att hitta bevis för att etanol skadar bensinbilar så har jag kört på 15 liter etanol i tanken ett bra tag nu utan problem och provade sist 20 liter i tanken. Det var då felkoden dök upp. Så jag fyllde i 98okt till bredden efter 5 mil, och sen försvann felkoden. Jag är medveten om riskerna med etanol. Men det hör inte hit. Jag provar och det tycks fungera. Men som sagt så har jag inte hittat bevis för att det skadar motorn. Har sökt runt på nätet en hel del innan jag började blanda.

Är inte intresserad av att starta en diskution om hurvida det är bra att blanda etanol eller att köra på E85. Men det vore intressant att få veta om någon konverterat sin V70/S60 eller om någon mer blandar. Man kan tycka att det inte ger så mycket att blanda men tankar man 5 ggr/månad och det spar 75kr/tank så märks det i kassan. Sen vet jag att det kan innebära kostnader på annat håll. Men det behöver jag inte information om. Har redan köpt på mig bränslefilter, slangar och räknar med oljebyte lite oftare.

Etanol har ju högre oktan vilket gör att bilen inte spikar. Men har lägre energi värde vilket gör att den behöver mer bränsle. Saab konverterar man genom att höja bränsletrycket från 0,5 till 1,1 har jag läst.

Åter igen så vill jag inte skapa en etanol för/nackdel tråd!
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]