Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V0LV0
Vänster framdörr går ej att öppna varken utifrån eller inifrån. Bytte låskistan och då funkade det att öppna dörren med handtaget både yttre och inre. Att låsa dörren med larmdosan funkade inte trots att det surrade i låskistan. Tänkte att det fick duga så länge och jag monterade tillbaka dörrklädsel, som inte var helt enkel att demontera med dörren stängd. Säg den glädje som varar beständigt för när jag en timme senare ska öppna dörren så är det samma fel igen! Har däreter haft in bilen på volvoverkstad som även dom bytte låskistan men med samma resultat d v s dörren gick nästan omgående i baklås.
Någon som haft liknande fel. På volvoverkstan jag anlitade såg dom ut som frågetecken!
av mangan68
Jag har precis samma problem. Förardörren har gått i baklås. Jag får inte upp den på något sätt.
Jag lyckas inte få loss klädseln när dörren är stängd. Det låter normalt när man låser upp, men dörren går inte att öppna från insidan eller utsidan. har provat med nyckel. Provade också att koppla ur batteriet en stund.
Någon som har något tips?
Hur får man loss klädesln när dörren är stängd? Det är en V70 - 01.

/Magnus
av V0LV0
Att ta lös dörrklädseln med stängd dörr gick ganska bra, det blev en liten skada i i höjd med låset vid hålet för plastniten.
Så här gjorde jag på min S80: Tog bort tröskellisten, kom då åt fem av de plastnitar som fäster klädseln vid dörren. Tryckte sprintarna in genom niten och kunde sen peta bort dom. Två plastnitar gick ej att komma åt, den som satt bakom gaveln av instrumentbrädan och den vid dörrlåset.
Jag tog bort plasttrekanten som sitter vid sidobackspegelns fäste och dekorramen runt innerhandtaget (tror inte det är lika på V70) och den ring som sitter runt dörrlåsets knopp. I plastpanelen, den med alla knappar, finns en under ett plastlock torxskruvsom jag skruvade lös.
Jag öppnade sidorutan helt och stående på bilens utsida kunde jag lyfta/bända lös klädseln över dörrens plåtfals och dörrknopp. Dörrklädseln satt nu fast i de två plastbitar som jag inte kunde komma åt utan i det läget var det att med lagom mycket våld få lös klädseln och det gick som sagt riktigt bra.

Felet satt i dörrens manöverpanel för lås och fönsterhiss. Hittade en på skroten av samma årsmodell och bara 1 månads skillnad mellan den och min gamla. Detta syns på en liten påklistrad lapp på undersidan av manöverpanelen. Normalt betyder ett byte av panel att bilen måste på Volvoverkstad för att programmeras men tack vare att datumen på givarbilen och min var så nära och en massa tur så funkade det direkt utan omprogrammering.

Hoppas att detta är till någon hjälp och lycka till!

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]