Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KentJ
Om man vill ha mera bett i bromsarna, vad göra? Är inte sugen att ge mig på bromsok o.d. utan tänker mer på skivor & belägg.

Hade prylar från "Bromsmannen" på min förra kärra, slitsade skivor och uppgradera belägg. Kanske något liknande?

Tacksam för förslag.

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kör du?

En borrad/slitsad skiva har sämre broms/bett eftersom den har mindre anläggningsyta och mindre massa som kan ta upp/leda bort värmen!

Du tjänar inte på slitsar/hål innan du pressar bromsarna hårt under lång tid på tex bana så att beläggen blir så varma att det börjar "gasa" dvs beläggens bindemedel börjar avge gaser som evakueras genom hål/slitsar.

För normal körning ger ett mjukare belägg med högre friktion bättre bett direkt vid normala inbromsningar.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har dessutom haft problem med sprickbildning på borrade skivor vid hård körning, något som inte är så ovanligt tyvärr...
Slitsade är däremot OK.. Personligen föredrar jag Ferodos belägg vid hård körning på bana före t.ex EBC som många rekomenderar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sharkman
Har bromsmannens på min runt om och är nöjd. Han har dessutonm garanti mot sprickor osv. Så den biten behöver man inte oroa sig för.
Användarvisningsbild
av ah17
VolvoB20 skrev:
En borrad/slitsad skiva har sämre broms/bett eftersom den har mindre anläggningsyta och mindre massa som kan ta upp/leda bort värmen!
Så länge bromskolvarna klämmer åt beläggen med samma kraft så spelar storleken på kontaktytan ingen roll för bromsverkan. Tittar man på en matematisk modell för hur bromsmomentet beror på diverse parametrar så är alltså kontaktytan inte med här. Däremot så ingår medelradie och friktionskoefficent. Så långt teori.
I praktiken så innebär dock en förändring av ytan storlek en förändring av medelradie (kan både bli större eller mindre beroende på hur ytan förändras) och troligtvis en försämrad friktionskoefficent.
Användarvisningsbild
av Sharkman
ah17 skrev:
VolvoB20 skrev:
Så länge bromskolvarna klämmer åt beläggen med samma kraft så spelar storleken på kontaktytan ingen roll för bromsverkan. Tittar man på en matematisk modell för hur bromsmomentet beror på diverse parametrar så är alltså kontaktytan inte med här. Däremot så ingår medelradie och friktionskoefficent. Så långt teori.
I praktiken så innebär dock en förändring av ytan storlek en förändring av medelradie (kan både bli större eller mindre beroende på hur ytan förändras) och troligtvis en försämrad friktionskoefficent.
Det där låter som en överkurs...
Nya belägg är tjockare, nya skivor är tjockare än slitna. Samma tryck mer klossar och skiva som motstånd = bättre stopp. :D Det vill säga. Byt till nya bromsar
Användarvisningsbild
av KentJ
Har kört lite mer med bilen nu än när jag skrev min fråga.. Det som jag upplever som mest störande är svampigheten i anslaget - när man trycker till. Samt de snabba pulserande vibrationerna som jag upplever vid kraftiga inbromsningar (innan ni frågar - det är inte ABS:ens ingrepp).

Bromsarna är bytta för två år sedan (eller för 2500 mil sedan) till nya originalprylar.

Svampigheten bör gå att kurera mha stålomspunna slangar. Vibrationerna kan kanske bero på en kombination av lätt ojämna skivor med lite trötta gummibussningar i framvagnens upphängning.

Eller vad tror ni? :?:

Mvh

Kent J
Användarvisningsbild
av Funk
Vid hård körning kan det vara läge att byta till powerflexbussningar i länkarmarna och även öka toe-in (och ev.camber) en smula.
Spunna slangar gör som du skriver också att "anslaget" blir mer direkt, och gör det även lättare att dosera inbromsningar.

Vibrationerna kan komma av att du har fastbrända beläggrester på delar av skivorna, efter en (riktigt) hård inbromsning kan det bränna fast rester om man håller på bromsen efter bilen stannat med riktigt varma skivor. En omsvarvning eller i lättare fall en liten putsning med smärgelduk brukar lösa det.. Framförallt är lösningen med smärgelduk lätt att prova..

/Thomas

Om man räknar med att få högre avk[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]