Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hej!

Ja nu har jag problem med bilen igen. S80 -01, 140hk och 17600mil.

Problem 1.
Det klonkar/smäller/slammrar så innihelsike från framvagnen IGEN. Besiktade bilen i slutet på mars/början på april och då fick bilen en bra att veta på ett gäng bussningar i framvagnen. Bussningarna byttes på verkstad och efter det var bilen hyffsat tyst. Men nu den senaste veckan har det börjat klonka och braka igen. I alla ojämnheter på vägarna klonkar det. Räcker med "gungningen" som blir när man växlar, då klonkar det. När man sätter sig i bilen så knarrar det. Kör man över ett farthinder eller en större grop så smäller det till så hårt och högt att man tror att hela framvagnen ska lossna. Vad ska man börja byta för delar? Klapperstag? K-hämmarstag?

Problem 2.
Blårök/svartrök när man startar den. IBLAND, inte alltid. Hände först för tre veckor sen. Skulle backa ut från uppfarten när motorn tvekade som fasen på gas och la av. Samma sak hände ettpar gånger och sen trampade jag gasen i botten. Ett enormt rökmoln dök upp...Sen gick bilen bra igen.
Och idag hände det igen. Tvekar på gasen, trampar man gasen i botten så varvar den upp och spyr ur sig rök. Inte helt säker på om röken är svart eller blå.. :oops: :cry:
Kommer ingen rök när man kör och som sagt, det händer bara ibland att det kommer när man startar den.
Drar inte onormalt med olja vad jag har sett. Vet inte när motorn är servad sist, kan det vara dåliga tändstift eller liknande som kan orsaka sånthär? Vad kan det annars vara?

Väldigt tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej!

Tändstiften ska bytas vid nästa service, likaså luftfiltret och bränslefilter (om bränslefintret inte är bytt vid 16000 mil)

Så det är nog dags för 18000 milaservicen för dig då :wink:

Jag har ingen aning vad problemet kan vara annat men det kommer mer svar, bara att vänta :)

/Kalle
av S80_140HK
~Kalle~ skrev:Hej!

Tändstiften ska bytas vid nästa service, likaså luftfiltret och bränslefilter (om bränslefintret inte är bytt vid 16000 mil)

Så det är nog dags för 18000 milaservicen för dig då :wink:

Jag har ingen aning vad problemet kan vara annat men det kommer mer svar, bara att vänta :)

/Kalle
Då blir det till att serva den snart då :) Borde man väl kunna göra själv eller krävs det specialverktyg till nånting? Märks att man är van vid 240/740...Törs ju knappt ta i S80n :| ;-//

Jag har kollat framvagnen lite ikväll...Bussningarna är som sagt nya och tydligen är klapperstagen det också. Upptäckte att det knackar och knäpper nånstans från bärarmsregionen när man svänger på hjulen. Åkte iväg en sväng och körde på en riktigt dålig grusväg med gropar som heter duga och är allmänt jävlig. Trodde bilen skulle gå i småbitar...Vilket jäkla oväsen det var från framvagnen! Det klonkar, klapprar, gnekar och lever djävulen. Känns i hela bilen gör det också.

Åkte hem efter det och sprutade 5-56 på fjädertallrikarna. Körde 2-3mil efter det och det verkar som att det tystnade lite iallafall?! Kan ju vara en tillfällighet också...
Läste nånting om gummimellanlägg som man sätter mellan fjäder och tallrik...Fanns någon budgetvariant som man sätter på sista fjädervarvet? Funkar det? Någon som har artikelnr och pris? :)

Edit : Det var en tillfällighet att det tystnade, klonkade friskt när jag åkte med bilen nyss...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kolla den här tråden ang. klonkande! http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... rs%C3%A4te

Det är väl inget speciellt som behövs för att göra servicen....inget jag kommer på nu iaf :roll: Men använd originaldelar, fråga bara på Volvo vad som behövs så fixar det fram det åt dig(H)

Och det där med oljan...Mobil1 :wink:

/Kalle
av S80_140HK
Finfint, då ska jag ta mig tid att serva snart :P

Har kanske hittat problemet i framvagnen. Klapperstagen, igen. Bytte dem för 600mil sedan. Nu knarrar och knackar det från dem när man svänger. En av dem känns jävligt glapp dessutom... :roll:

Är biltemas klapperstag något att ha?
av roggama
Hej s80 ägare, gör som jag ,bytte lagret längst upp(det med 3st bultar vid sidorna när man öppnar huven)Sen gummibussninen längst upp,den som fjädern sitter i sen gummit mellan fjädern och tallriken.Min v70 -01blev knäpptyst efter .Jag lovar det är värt det.MVH Roger
Användarvisningsbild
av black
roggama skrev:Hej s80 ägare, gör som jag ,bytte lagret längst upp(det med 3st bultar vid sidorna när man öppnar huven)Sen gummibussninen längst upp,den som fjädern sitter i sen gummit mellan fjädern och tallriken.Min v70 -01blev knäpptyst efter .Jag lovar det är värt det.MVH Roger
jag gjorde samma på min s80, blev tyst direkt
som Roger säger "det är värt det", kostar inga milioner heller
av Geez
Hej, Vad kostar det att byta lagret och gummibussningen "längst upp" om man låter en verkstad göra det.. Är inte speciellt sugen på att göra det själv men allt knäppande och klonkande i bilen håller på att göra mig galen. Måste ju gå o få tyst på den på nåt sätt och jag tror hoppas att detta är rätt väg att gå..
Förlåt om jag lånar din tråd lite S80_140hk

Mvh Fredrik
av S80_140HK
Blir till att byta lagret och det andra då. Är det bara Volvo som har dessa delar eller? Någon som sitter på priser och artikelnummer också? :)

GeezInga problem, låna på du :wink:
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]