Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andyman2
Har en subwoofer som suttit i en 04.
Köpte kablar och monterade den i min 05:a och åkte sedan till Volvo för att uppgradera mjukvaran till min sterio.
Där lyckades dom inte att få igång den! Går det att ha en subba från en 04 i en 05:a? Någon som har testat detta?
av S60AWD2.5T
Det behövs inte mjukvara för att få igång den.
Har du mätt så du har spänning till förstärkarn?
Kan det vara så att du inte satt i säkringen :oops:
av Andyman2
Kollade igenom säkringsdosan där bak. Kommer inte ihåg vilken plats men det stod i insr. boken att den va till subben....och där satt en.
Vart skall man mäta? Jag har inte kollat själv men dom försökte på Volvo.
av S60AWD2.5T
OK. har inte schema till 05 franför mig men instruktionsboken ljuger nog inte :-)
Det borde väl vare en grovre pluslednin. Märt på den och till jord.
Du skall ha ett kablage till högtalaren i D-stolpen och ett kablage med matning plus och minus.
Annars kanske du har någon elkunnig som kan hjälpa dig.
Det är inte allt för svårt.

Nyttig länk om du inte har papper......
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... d6fc805425
av Andyman2
Märkligt det här!
I kontaktsycket som går in i subben finns 2 röda kablar, 2 svarta, 4 gråa och en lila.
Dom röda är ström(mätt 12v).
Dom svarta går till jorden.
Dom gråa till högtalarna i d-stolpen.
Men vad gör den lila?
Öppnade den lilla förstärkarlådan på subben och skulle mäta ohmen där den lila kabeln går in i subben.
När lila kabeln får kontakt med jorden så startar subben??
Det spelar ingen roll om jag drar ur kontaktskycket ur styrenheten, subben dunkar sålänge det är kontakt med jord!?
Vad skall den lila kabeln göra?
av Andyman2
Nu satt den!!!!!!
Från början så satt den violetta på position 7 enligt monteringsanvisningen.
Men efter att ha testat mig fram med multimetern så fick jag det till att funka när jag anslöt den lila till position 6!!
Flyttade nu över kontakten till pos. 6 och dunket flödar i min bil.
Hur kan man förklara detta?

Känns lite konstigt att jag som är helt okunnig fick igång den medans en tekniker på Volvo inte lyckades.
Igentligen skulle man åka dit och begära pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Jag fick det gratis då de inte lyckades ladda mjukvara till mina elinfällbara backspeglar... (första försöket, andra gången lyckades det)
av Andyman2
SKIT!!

Nu larmar bilen för trasiga bromsljus, aldrig får man vara nöjd :cry:
När jag mäter stiften i kopplingsboxen så är det bara stift 6 som det är ström på, kan det vara så att mjukvaran behövs för att det skall komma strom på stift 7?
När jag drar den lila kabeln till jord så går subben igång!?
av David Eriksson
Det jag TROR du gjort är att ta styrsignal(den lila kabeln) och satt på en plats i säkringsdosan/kontaktstycket som jordar när tändningen är på eller kanske till och med hela tiden. Du kan ju lätt kolla om subben lyser när du har bilen avstängd.

Jag höll på och strulade med en sub i våran 03´a vi hade för ett tag sedan, då konstaterade jag att när man jordade den lila kabeln så hoppade subben igång. När jag åkte långt fulkopplade jag subben så jag jordade den lila kabeln manuellt, dock ingen höjdare. Jag hade en tanke på att ta signal från bakljusen till ett relä, men misstänkte att det skulle konstra och indikera trasiga lampor. Vill man koppla in en sub i en bil utan slutsteg så skulle jag ta styrsignal till subben från AEM´en? Heter det så? Där sitter lite reläer och grejer man kan koppla in sig på utan att det borde störa lampindikering o.s.v.

Volvo lyckades inte heller ladda mjukvaran i våran bil, men det visade sig att vi hade för sniket ljud i våran T5´a :cry: Man måste ha slutsteg i bilen för att få igång subben den rätt vägen var vad vi kom fram till då, vi hade bara HU.603 i våran.

Men du har en 05´a, sitter det inte HU-650 i de flesta då? Har inte dessa slutsteg?

Ojoj, det kanske blev lite rörigt :D

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]