Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David Eriksson
Vi ska köpa ny bil, men utbudet av bilar vi gillar dräller det tyvärr inte av. Därför blir vissa awd´er.

Hur funkar fyrhjulsdriften på V70N, på de tidigare verkar det ju inte varit någon höjdare.

Drar de mycket mera bensin?

Hur driver de? Är det en Haldex i dessa?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
från -03 så var det Haldex på V70.'

Vid vanlig körning så driver de 95% på framhjulen, men kopplar in bakhjulen vid behov.

Så bränsleförbrukningen torde inte vara skithög..

/Kalle
av S60AWD2.5T
Kan ge dig lite info.
AWD drar obetydligt mer och är kanon på vintern.
Dessutom håller däcken längre. Min drar tyvärr 1.3 i stadskörning och då kör jag inte ecorriving så ofta. Har dock automat.
En bil med AWD har fler saker som kan gå sönder och då framför allt vinkelväxeln.
Den skall synas angående oljeläckage men det finns även en hylsa mellan vinkelväxeln och växellådan som behagar ge upp (rost i splines).

Men som sagt AWD är toppen när den funkar!!
Men se till att det är Haldex som sagt.
av David Eriksson
Tack för ditt svar!

Det är frågan om en 05 eller nyare så det blir en bil med Haldexen.

Och en av anledningarna till att vi bytt bil är för att köpa en automat. Fast det är frågan om 2.5t automat jämfört med en 2.5t awd automat drar så himla mycket mera.

Och i stan drar ju de flesta stora bilar en bit över litern så det är väl inte så himla farligt, vi åker inte Volvo för att de är bensinsnåla.
av S60AWD2.5T
Nej som du säger såväl med eller utan AWD så är de törstiga.
Då gäller det bara att hita en som är välutrustad också :)
Jag har en känsla att det kan gå att pruta hårt nu på "törstiga" bilar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Från -05 eller om det var -06 ??:-/ så har haldexen även Instant Traction, vilket innebär att systemet är förladdat, bakhjulen griper in blixtsnabbt. Före det kom så var framhjulen tvugna att snurra 1/8 eller 1/7 dels varv innan bakhjulen grep in.

/Kalle
av David Eriksson
~Kalle~ skrev:En riktig godbit http://www.blocket.se/vi/16737037.htm?ca=1_3_s :shock:

eller en billigare variant http://www.blocket.se/vi/16444577.htm?ca=1_3_s :)

/Kalle
Den första var ju riktigt najs, dock lite väl mycket pengar och dessutom fel färg på inredningen för oss.

Nummer 2 är för gammal... vi sålde precis en v70 T5-03 så vill ha en bil med faceliften så det i alla fall ser ut som lite förändring!

Skulle åka och köpa en som varit ute på annons i ca 1 månad i torsdags, då sålde de bilen precis när jag ringde. Hade ringt ett par gånger på den tidigare, men då var vi inte säkra på om vi ville köpa den eller ej då min sambo fått erbjudande om tjänstebil. Efter mycket velande beslöt vi oss för att köpa en privat istället, jaha, då försvann den.

Det var en svartmetallic med svart helskinn och väldigt välutrustad för att vara en 2.5T. Tråkigt så nu jämförs alla bilar med den fullsmetade 05an... Hyggligt lite mil till råga på allt!

Är det någon som har en eller vet av en svart med svart helskinn och automat, helst 2wd?
av David Eriksson
En annan grej jag kom på, awd´erna ser ju verkligen ut som ett riktigt flaggskepp i bakvagnen.

Varför är dessa så mycket högre än de tvåhjulsdrivna? Kan ju inte varit några problem att bygga en bil som hade samma höjd som fwd-bilarna.

Hur funkar det med sänkningssatser på awd´erna, blir det tok med hjulvinklar och knorr med fyrhjulsdriften vid en eventuell sänkning, har ju nämligen nya 19"are som ligger här och väntar...

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.