Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke69
Var sitter magnetventilen på min V70 -02. Enligt tidigare inlägg, så kan det vara den som "spökar" och gör att bilen får en "ryckig" gång. Detta då fram för allt vid acceleration.... Tacksam för ett svar :)
Användarvisningsbild
av Funk
På sidan av luftburken... det är en liten svart sak med 3 slangar och en kabel.

/Thomas
av Micke69
Jajjemän... Piteå :D Fick veta att man kunde få en GRATIS service/rengöring av spjällen och en uppdatering av mjukvaran på just v70 modellerna... Om kunden upplevde dom problemen som jag nämnt ovan...Så står Volvo för en gratis genomgång och uppdatering! :D Är problemet kvar efter denna service...får dock kunden stå för dom efterföljande reparationerna. Det visade sig också att problemen med just magnetventilerna är på turbo modellerna. Inte som på min "snikmodell".... :wink:
av akhil
Läste att det är Turbomotorerna som är mest drabbade av Magnetventilsåkomman, kan det drabba vanliga motorer också?

Vad kostar en Magnetventil? Någon som vet?

aK.
Användarvisningsbild
av Funk
Magnetventilen finns bara på turbomotorer.
/Thomas
av S.t.r.a.n.D
akhil skrev:Läste att det är Turbomotorerna som är mest drabbade av Magnetventilsåkomman, kan det drabba vanliga motorer också?

Vad kostar en Magnetventil? Någon som vet?

aK.
Precis, den finns bara på turbobilar.

Beställde en på Nordiska Bil i Luleå, hon sa att den skulle kosta 523:- Har hört olika så det kan diffa lite var du köper den, men runt 500:-
av tomme
Gäller detta även på äldre V70, jag har en 98:as AWD med lättrycksturbo som jag tycker spökar lite vid acceleration bilen kan smårycka lite vid lite olika varvtal! den har gått 22 tusen och jag har nyligen fått byta både LMM och främre lambdasond efter otaliga felmeddelnaden. soppaförbrukningen sjönk från helt otroliga 1,6 liter till mera normala 1,1 efter byte av lambdan, dessutom så åkta jag in till Volvo och frågade om det var vanligt med byte av lambda och fick till svar att det inte var något som man inte brukade byta, utan de ville att jag skulle lämna in bilen på "felsökning" jag tyckte dock inte att detta var nödvändigt då jag har en OBDII kabel och mjukvara så att jag själv kunde läsa ut felkoderna! åkte därför till en icke märkesberoende reservdelskedja och köpte en lambdasond (laitis) och fick där veta att lambdsensorer är furbrukningsvaror och att dom säljer sensor mer eller mindre dagligen!
slutkontentan=jag känner mig totalt blåst av volvos verkstad när dom ville att jag skulle lämna in för felsökning när jag redan visste vad som var fel, dessutom så påstod dom att volvos originaldelar är det bästa för min bil! SKITSNACK den gamla "ORIGINALSONDEN" som jag skruvade lös stod det BOSCH på, och den nya "pirat" stod det också BOSCH på dessutom exakt samma nummer på!
av S.t.r.a.n.D
Jaa, det är ganska underligt det där hur en blå låda med texten Volvo kan kosta så mycket mer att tillverka än en svart? med Bosch tryckt på. :wink:

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.