Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Se uppdateringar längst ned:

-----------------------------

Då jag skulle fixa med original bilstereon etc. tänkte jag vara duktig och göra denna spänningslös. Helt enligt volvos verkstadsmanual så gjorde jag följande:

Stäng av bilen, sätt nyckeln i läge 0, vänta i 5 minuter (tror jag det var) för att all data skall sparas undan
ta bort minus-kabeln från batteriet
vänta 3 minuter (tror jag det var) så att airbagsystemen helt säkert är urladdade
sedan fixade jag med bilstereon
sätt nyckeln i läge 2 = II , ty annars kan airbagen lösa ut enligt servicemanualen
sätt dit minus-kabeln på batteriet (naturligtvis blixtrade det lite då bilen ville få ström)
färdigt

Vad är belöningen för detta?
"motorsystem serv. erfordras"
Jag t.o.m. lät stereon sitta kvar i alla sina kablar för att slippa felmeddelande.
Jag är helt övertygad om att jag inte fått något felmeddelande om jag satt tillbaka kabeln med tändningen i läge 0.

Manualen
http://apps.volvocars.us/ownersdocs/200 ... .htm#pg156
nämner inte denna dumma metod, där spänningssätter man bilen med tändningen i läge 0.

Vilket skitsnack. Helt omöjligt att jag påverkat motorsystemet.

1) Är det omöjligt att få bort varnignsmeddelandet själv? Jag funderar på att jag skall gå ut och ta bort spänningen från bilen en natt till för att se om det rensar, sedan spänningssätter jag bilen i 0!

2) Sätter den motorn i felsäkert läge med lägre effekt?

3) Försvinner det av sig själv på 50 starter om "felet" inte återkommer?

-------------------------

NYTT01

Det jag beskriver ovan hände vid 20.00 på onsdagen. Då slutade jag meka och åkte till en kompis och tittade på fotbollsmatchen. Jag fick då felmeddelande när jag körde iväg. Jag fick också samma felmeddelande när jag åkte hem vid 23.00. Nu vid 00.25 på torsdagen gick jag ut för att koppla bort batteriet för att på så sätt försöka tömma felminnet. Men jag tänket ge bilen en chans, och mycket riktigt, tändning i läge 2 gav inget meddelande, start och en liten färd med bilen gav inget felmeddelande. Skönt, spöket är borta!

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.