Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en S60 2.4t från 2001.

Bilen skakar vid 80- 120. Därefter går den ganska bra.

Jag trodde att det berodde på balanseringen, men har varit inne och balanserat däcken nu och det skakar fortfarande.

Undrar nu därför om någon vet något om detta eller om någon haft liknande problem?

MVH
Senast redigerad av 1 jeje, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Har liknande på min. Funderar på om det är bromsarna.
Användarvisningsbild
av Svahn
En kollega råkade ut för att fälgarna(ej orginal) hade fel plastring i centrum. Detta gjorde att dom ej stabiliserade mot centrum. Märktes bara vid vissa hastigheter.
av jeje
Jag har 17 tums original fälgar från volvo. Vet inte rikigt vad de heter men de e iaf original.

Den skakar inte under 80 km/h utan bara över och ända till 120.
av Oso
Hej. Numera Volvoägare kan meddela att centrumring kan vara trolig orsak (är det lösa ringar på Volvo?). På BMW finns olika centrumdiametrar på nav och fälg (för att jävlas misstänker jag) och om man har fel = vibrationer (mest tydligt vid motorvägshastighet, alltså 80-110 ca.) Bytte fälgar = problem väck. Fälgen centrerar INTE mot mutter/bult! Har Du tidigare haft dessa fälgar på bilen utan problem inte det men annars troligt. Har Du lika på vinterhjulen? Hjälper inget annat kan man få hjulen balanserade PÅ bilen, men då är det ruggans känsligt. Kan också vara vatten i däcken eller smuts på insidan av fälgen (men då borde det inte "gå över" vid höjd hastighet). På BMW får man noga rengöra fälgarna för att inte få obehag. Får se hur det blir på Volvo.

Lycka till och meddela gärna hur det gick och vad det var.
av jeje
Var inne på verkstaden och de påstår att det är något fel i styrningen och det är därför bilen skakar. Ska lämna in den nästa måndag och vi får se om problemet går bort.

Själv tror jag också att det kan bro på att mina bromsar är lite slitna. Det vibrerar också till när jag ska bromsa. Farsan säger att han hade samma problem med sin bil. Ska byta bromsarna också nästa måndag.

Meddelar er hur det gick =)
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag ska byta alla 4 skivor i helgen eller nästa vecka. Ska meddela om det hjälper på min.
Användarvisningsbild
av Anders E
Är nån fälg lite oval märks inte det i balanseringsmaskinen.
Sen har det även hänt mig att Pirelli P6000 har lätt för att bli ovala.

Testa först med andra däck och fälgar.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.