Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlid78
Hej allihopa!
Har läst här att en del gör sina egna servicar på sina bilar för att komma undan så billigt som möjligt.
Min volvo har nu rullat 12.000 mil och det är dags för service.
Är det värt att göra det själv eller är det bättre att lämna in den till en verkstad och få en stämpel?
Eller funkar det att fylla i boken själv?

Vad är det som ingår i en 12.000 mila service?
Olja, filter?

Tacksam för svar

/Mattias
Användarvisningsbild
av greeeken
mlid78 skrev:Hej allihopa!
Har läst här att en del gör sina egna servicar på sina bilar för att komma undan så billigt som möjligt.
Min volvo har nu rullat 12.000 mil och det är dags för service.
Är det värt att göra det själv eller är det bättre att lämna in den till en verkstad och få en stämpel?
Eller funkar det att fylla i boken själv?

Vad är det som ingår i en 12.000 mila service?
Olja, filter?

Tacksam för svar

/Mattias

Olja filter och tändstift är det som gäller vid 12000 mils service.
Varför ska man inte kunna göära servicen själv, ser inga problem med det.
Fyll i serviceboken och behåll kvitton på olja filter och allt du köper till .
av mlid78
Precis det svar jag ville höra :)

På bilbolaget i östersund så skulle dom ha 4200:- för servicen. Kändes lite saftigt för min smak.
Blir till att göra det själv :)

/Mattias
av Cuben
Tror bilen i sig tappar mer i värde än 4200 om man inte skaffar sig en riktig stämpel men du kanske ska behålla bilen länge till och då kanske de inte spelar nån roll.
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, det finns en variant faktiskt, jag har ett Exceldokument där jag fyller i ALLT som bilen kostar mig från inköp med funktionen autosumma på kolumnerna Bensin, Service, Olja,Miltal, osv. Jag Scannar alla kvitton/dokumentation och har dom i samma Mapp på datorn namngivna med datum för inhandlandet. När det sedan kommer till byte eller motsvarande så skriver jag ut hela bibban o visar vad som hänt. IMPAR på varenda en utan undantag (tror jag)..... :roll: Det ger också en tydlig vink om att bilen är riktigt servad om än "hemmavid". Men att bara ha lite kvitton hit o dit tror jag blir ruggigt dyrt vid eventuellt inbyte eller försäljning privat. Jag sålde min förra V70 på 3 timmar, helt enkelt den första som kom o fick se hela "paketet" tvekade inte en sekund. :D
Lycka till.
Freddie
Användarvisningsbild
av Funk
Jag gör alla mina service själv, och har gjort det på alla mina bilar efter 10000 mil. Har fått hyggligt betalt för dem ändå..
Spara alla papper bara...

120000mila servicen innehåller byte olja filter, stift och luftfilter.

/Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
Bilen tar inget i värde.
Den som säger det vet nog inte vad dom pratar om.
Så länge man sparar kvitton och papper på allt som byts/fixas så är det inga problem

Volvo häller i Castrol 0-30 olja.
Kan köpas på mapodo.de
Senast redigerad av 1 greeeken, redigerad totalt 0 gånger.
av Cuben
Känner många som inte köper bil bara för stämplar så att säga att de inte händer är fel men de kanske inte händer i de hörgre procenten av fallen.
Vill man inte betala så gör de själv bara svårar än så är de inte

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]