Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oso
Tja.

Kört BMW i 15 år. Har bestämt, ska byta till jagrullar. Nu börjar till o med kottarna säga att nästa ska va Volvo. Kan ju inte mycket om bilar, speciellt inte om nå't annat än BMW, så tänkte, man kan ju fråga här. Har icke varit in förr av förklarliga skäl men det verkar ju finnas gôtt om folk som kan massor. Så.. igår provkörde jag S60 och S80, ska ha sedan, icke touring. Och.... S60 = rätt pigg och trevlig med vändradie av ett flygfält (tar nog en stund o uppskatta framhjulsdrift) men pyttebaksäte och vilket trångt lasthål. S80 = kändes som pansarkryssaren Potemkin och enligt färddator duktigt törstig. Kändes inte som smidiga bilen direkt men joävvlar vilka trevliga utrymmen! Så, en ska det bli men vilken?? S60n hette 25T momentum o va ny. S80 var begagnad, ny provbil på drift. Nya mycket bättre sa säljaren. hette s80 24 170 med efternamn jag inte minns. Ni som kan Volvo, vad ska en singelfarsa med 2 kottar skaffa? Pendlar långt så inte så gruvligt törstig vore bra. Nytt eller beg? Försäkring på Volvo eller det jag har? Nåt man ska passa sig för? Åsså alla dessa tillägsbeteckningar, f-n, kan ju inte ett skvatt, säljarn kan ju blåsa mig rätt bra känns det som..Tacksam för svar.

Om nåt år e ja en av er....
Senast redigerad av 1 Oso, redigerad totalt 0 gånger.
av -94 9000 2,3T cse
Hej

Jag har nyligen köpt en -01 S80 170 hk, som första Volvo efter att kört Saab i 15 år. Även om den S80 är äldre än du tänkt dig så kanske mina synpunkter kan vara något då jag ej ännu är blivit Volvo-frälst då jag bara haft den i tre månader:

Positivt:

-Utrymmena fram.
-Skön komfort.
-Mycket delar går igen i många olika Volvo-modeller.
-Kopiöst bagageutrymme trots sedan.

Neg:

-Drar mycket trots/tack vare det låga hk och Nm-uttaget.
-På tok för lågt växlad. Jag saknar Saabens 45-låda.
-Volvo-sjukan med alla j-la varningslampor som tänds i tid o otid för en det ena motorfelet efter det andra. På tre mån har det tänts fler varningslampor i S80:n (utan att fel hittats) än vad min Saab lyckades med på 6 år. Iofs visste jag om det som haft XC70, S80 o XC90 som tjänstebilar.
-Trång bak mht kupeutrymmet totalt.= man kunde tagit en dm fram o gett bak.

Jag är nöjd med bilen, kan jag bara få till större tolerans innan felkod sätts blir bilen 100! ;-//

Mvh
Användarvisningsbild
av black
du ska ha en s80 2.5t en ´05:a eller en ´06....det tycker jag iaf ;)
stor och rymlig bil med rätt god prestanda
Användarvisningsbild
av black
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej

Jag har nyligen köpt en -01 S80 170 hk, som första Volvo efter att kört Saab i 15 år. Även om den S80 är äldre än du tänkt dig så kanske mina synpunkter kan vara något då jag ej ännu är blivit Volvo-frälst då jag bara haft den i tre månader:

Positivt:

-Utrymmena fram.
-Skön komfort.
-Mycket delar går igen i många olika Volvo-modeller.
-Kopiöst bagageutrymme trots sedan.

Neg:

-Drar mycket trots/tack vare det låga hk och Nm-uttaget.
-På tok för lågt växlad. Jag saknar Saabens 45-låda.

-Volvo-sjukan med alla j-la varningslampor som tänds i tid o otid för en det ena motorfelet efter det andra. På tre mån har det tänts fler varningslampor i S80:n (utan att fel hittats) än vad min Saab lyckades med på 6 år. Iofs visste jag om det som haft XC70, S80 o XC90 som tjänstebilar.
-Trång bak mht kupeutrymmet totalt.= man kunde tagit en dm fram o gett bak.

Jag är nöjd med bilen, kan jag bara få till större tolerans innan felkod sätts blir bilen 100! ;-//

Mvh
jag kan faktiskt inte hålla med dig att den är trång bak.....
Användarvisningsbild
av Janne3
Jag har haft min i över 2 år och de enda medelanden ja fått är att de ska servas ...
Är du singel och inte tänkt hatt någon i baksätet går även S60 för sig
Användarvisningsbild
av halmstaden
det ser ut som du ska utesluta S60 då den blir trång för dina behov...
du nämner att du pendlar långt, något emot en diesel? S80 D5 (turbo förstås) 185hk 400Nm är bra drag i o går fint. ge den en provkörning iaf.
sedan att den finns m awd är ju inte fel om man vill köra säkrare t fjällen eller allmänt på vintern. automat finns till båda alternativen
gentemot 2.5T drar D5 3 dl mindre o D5 AWD 2 dl mindre men du behöver nog köra dryga 2000 mil för att ta igen skatten osv. privat eller förmånsbil?

läs på lite vad kinetic momentum summum betyder (om du inte redan vet) så kan du leta på blocket lite mer rättvist

här den billigaste summum -07a
http://www.blocket.se/vi/16366581.htm?ca=10_s

hur det är med problem på S80 kan jag inte svara på, men sök i S80 II-tråden så hittar du garanterat

sedan alltid kul att veta vad som fått dig (och dina kottar) att gå ifrån det tyska till mer patriotism..?

lycka till så mkt med bilköpet :wink:
av -94 9000 2,3T cse
black skrev:jag kan faktiskt inte hålla med dig att den är trång bak.....
Hmmm... Du kan ha en poäng med det.

Det jag menar är att jag trodde den skulle vara större bak än den faktiskt är. Min äldsta dotter som är 170 lång konstaterade direkt att den var lite trängre. MEN det faktiskt kan bero på att jag har mer utrymme att dra bak förarstolen på denna bil, är själv 198 lång o på det sättet snor bak-utrymme som ej gick att sno på Saaben då den stolen ej gick att dra så långt bak som jag ville. (o plötsligt blev jag nyfiken att jämföra mellan bilarna igen med samma benvinkel... Jag sätter mig ner o väntar tills lusten går över. :P )

Mvh
av Oso
Hej igen. Tack för synpunkter. S60 tyckte jag var trång bak, huvet tog i innan ryggen nådde stödet, samma problem som 9000 mannen, jag kan nog inte sitta där men jag har en 10-åring o en 7 åring som kanske kan få plats. Tar med dem till bilia imorn så får de vara med o tycka. Ska testa en diesel, bekant tog ut en sprillans för nån vecka sen o får väl provköra den.

Men blir väl som Halmstad sa, en S80 så man får plats, får svälja soppaförbrukningen.

Nån som vet vad servicar, försäkringar o sånt går löst på?
Användarvisningsbild
av halmstaden
detta med soppaförbrukningen förbryllar mig lite. på volvocars.com/se står följande:

förbrukning S60 D5 fwd 6,6 l/100 km manuell
förbrukning S80 D5 fwd 6,4 l/100km manuell

då S80 väger 193 kg mer (1712 mot 1519) förundras jag över S80s aerodynamik :D
.. eller inte. samma motor o samma låda är det i alla fall så jag vet inte vad jag ska tro.
service/försäkringar kan jag inte svara på.
tänkte du köpa den privat, så är väl en smått begagnad ofta ett bra köp, men leta som sagt i S80N forumet efter problem.
på tal om problem är ju S60 i utgående vilket av många anses vara det bästa tillfället att köpa en då problemen är åtgärdade. S80 kom inte igår heller, men som sagt läs läs läs ! ! !

lycka till i letandet ;)

/merzo
Användarvisningsbild
av black
Oso skrev:Hej igen. Tack för synpunkter. S60 tyckte jag var trång bak, huvet tog i innan ryggen nådde stödet, samma problem som 9000 mannen, jag kan nog inte sitta där men jag har en 10-åring o en 7 åring som kanske kan få plats. Tar med dem till bilia imorn så får de vara med o tycka. Ska testa en diesel, bekant tog ut en sprillans för nån vecka sen o får väl provköra den.

Men blir väl som Halmstad sa, en S80 så man får plats, får svälja soppaförbrukningen.

Nån som vet vad servicar, försäkringar o sånt går löst på?
varför tror du att en s80 drar mycket mer än en s60?....
en s60 med 2.5t motor väger 1530kg (tjänstevikt)
en s80 med samma motor väger 1590.....alltså bara 60kg mer....(års.mod. 2005)
när du säger "får svälja soppaförbrukningen" så låter det som att s80 drar som en v8.....och s60 som en ford fiesta......

S80:
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.): 0,93 l/mil
S60:
Förbrukning blandad körning (tillv.uppg.): 0.91 l/mil

bägge bilarna är 2.5t
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]