Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoran
Jag är lite nyfiken på det där med turbotimer efter att ha sett en del reklam på nätet.

(För de som inte vet, så är det en anordning som håller motorn igång en stund efter att man låst bilen, tills turbon hinner stanna o kylas ner. Lämpligt att använda efter en hård körning precis innan stopp).

Det känns lite 80-90-talsbilar att sånt skulle behövas. Så frågan är om det är verklig oro, eller är det bara Impreza-farande snorisar som tycker det är coolt att bilen är igång när man dratt nyckeln ur tändlåset och låst den?

För övrigt, bilen jag undrar om framförallt är den i min signatur (inte att jag är sugen på att köpa turbotimer utan bara undrar om jag behöver tänka på det).
av Siqqe
Detta är extra viktigt på en turbobil med enbart oljekylning till turbon. Oljan koksar nämligen. Du behöver inte tänka på det om du har en hyffsat orginal modern turbobil och inte kör så det blåryker precis innan du stänger av.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]