Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomZaj
Hej,
Min XC70 -01 går endast med reducerad prestanda, ingen tomgång, går att köra typ halvgas på 2:an i ca 30-40 km/t. Varningslampan lyser på infot så står det "motorservice erfodras" vad kan det vara för fel? Enligt frugan så har bilen gått lite småryckigt sista veckan.

// Tommy
av TomZaj
så sant så, problemet är att jag själv kör inte bilen så ofta så man har inte märkt några tendenser innan heller om den har gått sämre än vanligt senaste tiden :(

// Tommy
av TomZaj
Feldiagnos ställd "Fekoder fanns på spjälläge, ECM-91B7 därmed har en ETM uppgradering gjorts" De sa på Bilia att man har flyttat styrningen till styrboxen. Så frågan är vad var det för fel egentligen?

// Tommy
av TomZaj
nu har jag kört bilennågra mil och den går fortfarande illa den smårycker vid jämn gas+ när man släpper gasen så tar det en liten stund innan varvtalet går ner. Hur ska man övertyga verkstan att felet finns kvar när jag inte har några felmeddelanden.

// Tommy
av bullit
TomZaj skrev:nu har jag kört bilennågra mil och den går fortfarande illa den smårycker vid jämn gas+ när man släpper gasen så tar det en liten stund innan varvtalet går ner. Hur ska man övertyga verkstan att felet finns kvar när jag inte har några felmeddelanden.

// Tommy
Lämna bilen där igen och låt dom få köra den igen. Ibland räcker inte bara uppdateringar med ETM. Steg 2 skal Spjällhus rengöras. Steg 3 bytas. Du kanse har haft bilen regelbundet på service hos Volvo(rätt stämplad) kanse dom gör en Good Will vid fel av spjällhus..
av TomZaj
Fick uppdateringen som goodwill, serviceboken är rätt stämplad :wink:

// TOMMY
Användarvisningsbild
av Anders E
Samma hände med min S60-01, dock byttes gasspjället.
Rengöring i samband med uppdatering är nog ett måste.
Uppdatering gör ju bara så att bilen inte sätter felkoder lika lätt, felet
kvarstår ju dock.
av TomZaj
Fick domen av Bilia I Eskilstuna, byte av gasspjäll blir det. Nästa vecka så tar de in bilen för byte av gasspjäll och Volvo står för kostnaderna :D Bilia erbjöd sig att göra det utan att jag behövde bråka om det. Verkligen bra service måste jag säga, tack Bilia.

// Tommy
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]