Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tidigare tjatat på forumet om min förbrukning som ständigt låg över 0,8 på en d5 aut -02. Mitt rekord var 0,75 och då var det nästan enbart landsväg.
Nu till det roliga. Efter att volvo kikat lite, matat in nya programvara i lådan provkört och allt så kom vi fram till att det för 2 år sedan monterats in instrument från en bensinare i bilen. Förra fredagen hade jag bilen inne och de bytta mätarhus (fick ett från en 05a med aluringar :))
Bytte även olja i lådan då ingen dokumentation på detta fanns på bilen.
Nu växlar den lite annorlunde och förbrukningen är nere på 0.62 uppmätt förbrukning blandad körning
Ville bara dela med mig om denna lite konstiga utveckling på ett problem.
Jag har räknat fram förbrukningen.
Jag har precis köpt bilen och inte alls tänkt på hur varvräknaren såg ut och var graderad. Nu i efterhand är det ju solklart och man känner sig lite dum men man lär sig. Iom att bilen växlade så mjukt tänkte man väl inte att den växlade fel.
Hej, såg ditt inlägg och blev intresserad.

Har en D5 – 03, med en hastighetsmätare som ”strular” – försöker nu hitta en begagnad.
Fick dock höra att det inte går att sätta in en mätare från en D5 – 04 >.

Den passar rent fysiskt, men tydligen ska inte datorn ta emot den.

Med tanke på vad du bytte med, så undrar jag om detta inte orsakade några problem för dig?
lomsjön skrev:Hej igen,

Undrar om du kan tipsa mig hur man demonterar hastighetsmätaren? // RL
Du menar hur man får ut hela mätaren?
Isåfall
Dra ratten så långt bak o ner du kan.
TA tag i plastramen som finns runt mätarhuset o dra rakt ut.
TA i lite
Halva kåpan över ratten kommer följa med.
Sitter 4 st skruvar. En skruv i varje hörn.
TA bort dom o du får loss mätaren.

OBS koppla loss batteriet först

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]