Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vaavi
Jag har en v70-04 med 5stegs aut.
Hur kollar man oljenivån i lådan?
Jag hittar ingen oljesticka i motorrummet.
Vad är det för oljebytesintervaller i en sådan låda?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Den sticker inte upp som på de äldre bilarna, utan du får kränga ner hela armen på framsidan av växellådan för att få upp den.
Har du en ficklampa och lyser med ser du en liten gul plastplugg sitta i ett rör, ingen ögla som för motoroljan.
Drar du upp den får du med dig en oljesticka i plast som bara är några cm lång.

Finns inga bytesintervall för olja i serviceprogrammet. Men det är rekomenderat att byta om man drar mycket släp etc. Det är framförallt om oljan blir överhettad den förlorar sin effekt.

Men det är absolut inte fel att göra ett oljebyte efter 10-15000 mil.
Användarvisningsbild
av ah17
vaavi skrev:Jag har en v70-04 med 5stegs aut.
Hur kollar man oljenivån i lådan?
Jag hittar ingen oljesticka i motorrummet.
Vad är det för oljebytesintervaller i en sådan låda?

var försiktig så du inte får ner minsta gruskorn eller dylikt i lådan. Då gör det mer skada än nytta att byta olja.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det sitter en liten hake som håller fast stickan. Peta denna åt sidan så går det lättare att dra upp stickan.
En jobbarpolare drog sönder stickan p g a inkompetens. Stickan satt kvar i röret och pluggen i handen. :wink:
av AndreasGLT
Jag bytte olja förra veckan. fanns ingen dokumentation att det gjorts tidigare bilen hade då gått 24500 mil. Mekanikern sa att den såg ganska dålig ut. På utryckningsfordon och taxibilar sa han att intervallet låg på 6000 mil
av carpe_nemo
AndreasGLT skrev:Jag bytte olja förra veckan. fanns ingen dokumentation att det gjorts tidigare bilen hade då gått 24500 mil. Mekanikern sa att den såg ganska dålig ut. På utryckningsfordon och taxibilar sa han att intervallet låg på 6000 mil
Oj va långt mellan bytet där då :shock:
men hur är det med den gamla skrocken om att det påstås vara dåligare för lådan om oljan byts efter så länge än om den är kvar i? märkt någon skillnad?
av AndreasGLT
Nja. i samband med oljebyte skulle adaptionerna raderas så visst den växlar lite hårdare men om det beror på ny olja vet jag inte.
Hade även andra faktorer som påvekade. läs tråd "Förbrukning -02 D5 Aut. (ursäkta tjatig topic) Version 2 "
av carpe_nemo
Ja just d ja, nu känner jag igen dig! läste om de, gött att du fick de riktiga instrumenten :wink:

funderar på om uppgradering av programvara kan vara bra, hur vet man om man har en uppgraderad version eller inte,går det att veta utan att åka till volvo för en "felsökning" eller liknande?
av AndreasGLT
Du måste nog åka in och kolla hos volvo. Ny programvara till lådan kostade 600:- i mitt fall och då ingick nollning av adaptioner.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]