Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av r_blom
Hej.
Då var det dags för min S60 att sluta erbjuda mig kyla mitt i högsommarvärmen.
Symptomen är att det kommer ett pysljud, strax innan fläkten går igång på full fräs. Låter ungerfär som att man öppnar en syrgastub.

Den "personlige servicekillen" hos lokala volvohandlaren är lika otrevlig som vanligt. Han sa att det blev skitdyrt, och att han nu skulle gå och pissa(!) och inte hann ta mitt ärende.

Men men, för att hålla sig till sakfrågan, så undrar jag om ngn vet hur man går tillväga.
Bör man först provtrycka? Vad gör icke-märkesbundna AC-renoverare för något?
Vilken del i en S60 -01:a kan tänkas avge detta pysljud?

/Rickard
S60 2,4T -01
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Icke märkesbundna ac-reparatörer brukar veta vad de håller på med :)

ang. volvohandlarn så lämnade jag in min bil till Volvo här för nån vecka sen, och nu har jag fått en enkät från Volvo Göteborg som man får fylla i hur nöjd man är med verkstan

Kanske inte mycket till svar på dina frågor men men.. :roll:

/Kalle
av devildenied
Det är mkt. troligt att du har läckage nånstans i systemet därav pysljudet,inte för att det är läckan som du hör utan för det kan bli lite sus i förångaren när det är dåligt med mumma och kompressorn startar.
Kolla om kompressorn startar och stannar mer eller mindre hela tiden.
Vet du inte hur man gör det så öppna motorhuven med motor och ac igång då lär du höra rätt tydliga klick och att motorn ökar och minskar i varv med jämna mellanrum.

Är det som ovan så är det soppa brist som man säger.

Åk isåfall till närmsta kylkille och be han koppla på sig, är det så att det fattas bara lite så kan det vara värt att be han köra i en stav med spectroline(uv medel) och bara toppa med köldmedia. För att kanske lysa den med uvlampa till hösten.

Är det så att systemet nästan är tomt så är det bara provtryckning som gäller.
av r_blom
Tack för tipsen!

Jag åkte till den icke-märkesbundna AC-reparatören.
Han provtryckte systemet till 10 bar (bilen ej startad) och kunde konstatera att systemet var tätt.

Sedan påfyllning, och test av AC:n. Nu blev det iskallt i kupén och mycket behagligt.
Fick 12 månaders garanti på jobbet och en hälsning om glad sommar.

Enligt AC-reparatören så läcker det slutna systemet ett antal procent per år, genom packningar etcetera vilket gör att man skall serva sin
AC när bilen är runt 4 år första gången.

/Rickard

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]