Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Macce
Hej

Jag undrar bara om det finns några missnöjda classic ägare.Mina problem är kanske struntsaker.

Här är några saker - Motorn låter som en diesel ibland från vänster fram någonstans knacker lite lätt(har en 170 hk)
- Svårt att växla ner till 2an ibland tar stopp, får provaom att lägga i växeln,(i låga farter).
Känns även som växlarna går lättare när den är kall ??,när den är varm känner man av synkringarnas tröghet om ni förstår.
Det jag retar mig mest på är att det är svårt att köra lungt & fint,blir ryckig gång.Jag upplever att det är för stort spel rent-
mekaniskt i lådan,jag jämför då med min v70-03a som jag haft före men den hade rullat 19000 mil. :(
- Väldigt ryckig med ecc igång kanske normalt ?? .
- Bakfjädrar ! skall man behöva ställa ner ljusbilden för mötande trafik med 3vuxna i bilen och några väskor (laståsna)??.
- Knak i varje gupp i instrument brädan.
- Har även fått knäppljud när man växlar mellan fram och backning ,låter som drivaxelknut.

Svara gärna med fönuftiga svar!
Titaniumgrå,silverrails 1500 mil
Senast redigerad av 1 Macce, redigerad totalt 0 gånger.
av loben
Hej
Angående knackljudet så har jag lika på min 07. På min bil är det urtrampningslagret tror jag för det försvinner när jag trycker i kopplingen. I övrigt funkar min bil 100 %. Mycket bättre än min 02:a jag hade innan. Det enda jag saknar litegrann är sportstolarna jag hade i den förra / LOB
av cageal
Hej

Jag har en v70 -classic 2008
min har varit på "lagning" 6gånger nu
- byte av dörrsidor bak pga skaller när man spelar musik.
- justering av baklucka pga skaller
- limmning av några splince axlar fram som det knakade om.
- byte av fönsterhissar vänster fram.

Grejer som skall fixas nästa torsdag.
- bilen låter lite som en diesel, dom skulle byta alla vajrar o sånt till växelspaken(när ljudet kommer testa att hålla fast spaken och se om ljudet försvinner)
- knaken i instrumentbrädet.

Jag har gnällt som bara den på denna bil, min gammla v40 -03 var det mycket bättre kvalité på.
Pratade med säljaren och han sa att det är mycket sällsynt att det uppkommer missljud från nyare volvos.
dom har iaf lovat att fixa allt, alla missljud ska bort.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är ju inte kul ni som har problem med nya bilar!

- Ni har ju betalat flera hundratusen kronor för en ny bil och sen måste ni ödsla tid på att åka till verkstan, vänta tills arbetet blir klart sen hämta bilen

/Kalle
av Billy
cageal skrev: Pratade med säljaren och han sa att det är mycket sällsynt att det uppkommer missljud från nyare volvos.
Vänta då några år när bilen hunnit bli 3-5 år gammal så skall du få höra på missljud...
Användarvisningsbild
av Zalt
Macce skrev:
Här är några saker - Motorn låter som en diesel ibland från vänster fram någonstans knacker lite lätt(har en 170 hk)
Har också detta "knackande" på min motor MY05 S60 170, detta är tydligen väldigt vanligt. Försvinner när man trycker in kopplingen, kan det bara något annat än urtrampningslagret?
Mekaniker på Volvo har lyssnat på "missljudet" och beskriver det som skönhetsfel ??? Skulle vara intressant att få veta hur vanligt detta är? ??:-/
Enligt empiriska undersökningar så har jag konstaterat att detta missljud förekommer på 05- framåt.
av JK24T
Knackande vxl-låda hade jag på min S60 2.4 -170 -01;a också. Skönthetsfel och lär inte försvinna. Kan ibland också låta som lagerskrammel. Märkligt att inte Volvo har åtgärdat detta under alla år i produktion.
Användarvisningsbild
av speedboat
hej tyvärr så blir det bara sämre o sämre kvalitet på nyare volvo har själv haft 4st och många har samma typ av fel fast det kanske skiljer 3år i mellan mycket dåligt så nu blir det ingen mer volvo tror jag. dags att pröva ett annat märke tyskt kanske men det kanske är likadant där mvh speedboat

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]