Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dnlar
Ett irriterande problem här med min S60-01...
Jag tvättade för ett tag sedan bilen i en automathall med högtryckstvätt istället för borstar. Eftersom det är rätt högt tryck ska man ha tanklocket låst så det inte slits av. Jag tittade i manualen, men hittade då bara ett enda sätt att kunna ha tanklocket låst och samtidigt kunna både köra och öppna dörrar (gå ut och köpa poletter och sedan köra in bilen i tvätthallen). Jag slog då till och från tändningen på något sätt, tryckte på avaktiveringsknappen för larmet på panelen, och låste sedan ner rubbet med fjärren. Efter ett par minuter låstes tanklocket och jag kunde använda bilen samtidigt.
Den gången funkade det, men när jag nu försöker upprepa denna krångliga procedur lyckas jag bara stänga av rörelsesensorn, så larmet går när jag öppnar dörren.
Nog måste det finnas ett vettigare sätt att ha tanklocket låst medan man använder bilen?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
:roll: Varför ska du ha tanklocket låst när du tvättar i hall med automatborstar?

har jag aldrig behövt....

/Kalle
av dnlar
Uhm.. Det är alltså inga borstar utan högtryckstvätt.. :wink:

>i en automathall med högtryckstvätt istället för borstar.
Användarvisningsbild
av eiskall
Du sprutar för nära om du har problem med detta. Jag har tvättat 10-20 olika bilar de senaste 5-6 åren utan att nånsin knäckt någon tanklucka.
av dnlar
Det rör sig alltså om en högtryckstvätt-automat, så jag har ingen möjlighet att påverka avståndet.
Mitt problem är som sagt att jag helt enkelt vill ha luckan låst samidigt som jag kan använda bilen.
av Lövet
Du behöver inte låsa tanklocket. Så högt tryck är det inte i en borstfri automattvätt. Har kört flertal bilar i sådana tvättar utan problem.
Användarvisningsbild
av greeeken
Underbart att alla svarat på din fråga :D
Men vad jag vet finns det ingaet anant sätt att låsa locket på.
Du ska göra som du beskrivit.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag menade borstfri automattvätt, men det blev kortslutning i hjärnkontoret :oops: :lol:

/Kalle
Användarvisningsbild
av halmstaden
om du verkligen inte har tid är det "tillåtet" att tvätta i automat, annars är GDS-hall ett måste anser jag.. blir så mkt bättre resultat

/merzo
3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]

Det är nog övre fjädersätet (a[…]