Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrharakiri
Har en V70 AWD -00 8000mil med ett kluckande ljud i bakvagnen (vänster sida) då jag köra över ojämnheter. Verkstan säger att stötdämparen läcker olja, efterson jag har nivåreglering så kostar dämparn 4800 + arbete. Enligt verkstan kan dom även bli tvugna att byta bägge dämparna bak om det sitter en äldre modell som utgått ur volvos sortiment på bilen. Finns det nåt alternativ? Kan man köpa "pirat" dämpare eller är det värt att kolla med skroten? Tycker också att det är märkligt att en dämpare inte håller mer än 8000mil och att jag ev ska tvingas byta bägge eftersom volvo inte håller reservdelar till sina bilar!
av Jesper
Hej!

Tipset är att köpa en eftermonteringssats då får du både fjädrar och dämpare för runt 5500:-(priset iofs 2 år gammalt, och dessutom till en fwd).
Arbetskostnaden blir iofs högre men reservdelspriset lägre för den andra dämparen!

Mvh

Jesper
av hesche
vet ej vilken kaross och så du har men jag hade trasig nivåreglering på min v70n 2wd
och fick prisuppgift på ca 9000kr för båda sidor + arbete

köpte lastfjädrar och vanliga gasdämpare bak för 2000kr av en firma på blocket

reservation för att det kanske är andra fjädrar och dyl på en awd?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen ide att byta bara en sida, byt båda när du är på gång ....

Undrar vad dämparna kostar på Volvo i USA, priserna verkar ju ligga på hälften till en tredjedel där jämfört med här hemma i Sverige.

Såg tex att volvo original UTAN nivåregelering kostar 600 kr i USA, det får man väl inte loss dem för på volvoverkstaden här hemma.
av D5_AWD
Inga problem att byta. Du måste dock byta på båda sidor samt byta fjäder och dämpare. Ha dock i åtanke att Nivåmat är guld värt om du lastar lite i bilen, dvs 4 pers å packning så kommer du att uppleva en våldsam skillnad. Har du drag på bilen och kör mycke med släp/husvagn kan det bli problem då det är olika drag till bilar med och utan Nivåmat. Försök att testa en likvärdig bil som har "vanliga" fjädrar & dämpare.
av Jesper
Hej!

Ursäkta har inte varit inne här på ett tag!
Som sagt ett eftermonteringskit från Volvo(original)... egentligen avsett till bilar utan nivåreglering, men är samma delar som till bilar med!

Ingår 2 nivåregleringsdämpare + 2 fjädrar(den mjukare sorten).... Kostade ca 5500:- för ett par år sedan en dämpare kostade då ca 4300:-
Finns säkert som tillbehör även idag!

Hoppas nedanstående länk fungerar

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249283.htm

Mvh

Jesper
Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]