Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det finns säkert mycket annat som rekommenderas av erfarna mekaniker (utöver de moment som föreslås i Serviceprotokollet). Vill gärna ha förslag på extra serviceåtgärder för att förebygga haveri…

Nu när min S60 fick 5 år på nacken så var det nog läge för helt ny bromsolja, det kan tydligen bildas kondens i bromssystemet. Året före har jag smörjt upp bromsarna.

/
Några tips av sådant jag gjort för att underhålla så gott det går till en rimlig peng;

* Byte växellådsolja.
* Genomgång av bensinvärmaren (om du har sådan).
* Montering av "ankfötter" (såna där plastbitar som leder luften från fälgarna bak = samlas inte så otroligt mycket skit där som kan ge obalans). "Ankfötterna kostar ca: 100:- och monteras på 10 minuter.
* Byte av bensinfilter. Filtret kostar ca: 250:-.
* Hjulinställning (4-hjuls för min del). Kostade 800:- på HansPersson bil.

M V H
---> Matz
Hålla rent överallt....
Försiktig motortvätt och en rejäl sköljning av underredet, komplettera rostskydd om det behövs undertill.
Lossa alla glödlampor och kontaktstycken på utsatta ställen för att hålla oxid borta, men det är överkurs.

/Thomas
Apropå rostskydd har jag precis gjort det.. http://www.noxudolcenter.com/.
Passade på att lägga ljuddämpning samtidigt.

Dock så har du närmsta Noxudolcenter i Kalix (8 mil enkel väg). Men det kanske det kan vara värt?!? Skrev lite om det här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=29278

M V H
---> Matz
Tack för alla bra tips… när det gäller vätskor (tex bromsolja och glykol) så justeras bara nivåerna. I mitt fall ersatte jag all bromsolja med nytt, bara för att få bort all fukt ur bromssystemet. Kan inte direkt se om det är förbyggande att ersätta glykolen men någon kanske kommer på varför man skulle vilja göra det…

Angående smörja upp bromsarna 1-2 ggr per år, hehe… ja, det tog 4 år till min första… men det är säkert en bra förbyggande åtgärd som jag inte hade riktigt koll på…

I det stora hela har jag gjort och gör allt ovanstående… fick tom ”ankfötterna” + någon form av dämpsats monterat efter att bakdäcken frös fast (har skrivit om det i någon tråd tidigare).

Rostskydd och oljan i automatlådan kan jag säkert vänta med ett par år… närmast i tur står att behandla skinnstolarna och kanske en total upgrade CAN.

/
Tusan också… kylvätskan bör alltså bytas med 2-3 års intervall. Har aldrig gjort det… så nu blir det ordentlig spolning innan helt ny glykolblandning hälls i. Tittade på long life glykol med det är ju inte aktuellt när man ändå ska byta med dessa intervall.

Retfullt att det inte står något om det i instruktionsboken, men när det gäller bromsvätska så står det i alla fall skrivet att den bör bytas med 2 års intervall.

/
3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]

Det är nog övre fjädersätet (a[…]