Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wellner
hejsan.

jag har nu införskaffat mig en dumpventil till min v70n 2.4t men när jag sitter och bläddrar bland forumen så finns det väldigt många som säger att det inte fungerar med en öppen dump på en v70n med luftmassemätare. samtidigt så får dessa människor mothugg från folk som säger att det fungerar aldeles utmärkt??? finns det nån som kan klargöra detta för mig tro? vill helst komma i kontakt med nån som har monterat en öppen ventil på en v70n 2.4t (eller s60) som har fått det att fungera.. gärna med bilder :D

tacksam för svar snarast.. verktygen ligger framme i garaget....weeeiiiii psccchh!!!

mvh wellner
Användarvisningsbild
av Xioz
viste kommer det funka det tvivlar jag inte på. Men det kommer gå sönder saker som man inte lust o byta när det händer. Sen kan man även få böter av polisen då vevhusventalinen inte får vara öppen. Sen mår naturen sämre. Bilen går bättre med orginal om du inte ska trimma gärnet med bilen.
Användarvisningsbild
av wellner
vad kommer att gå sönder? och varför skulle man inte få ha en öppen dump på just den bilen. det är ju inte så att jag skulle vara den enda i sverige som åker runt med en sån.
av Siqqe
wellner skrev:vad kommer att gå sönder? och varför skulle man inte få ha en öppen dump på just den bilen. det är ju inte så att jag skulle vara den enda i sverige som åker runt med en sån.
Nyare Motronic kan vara väldigt känsliga för en avlastningsventil som ventilerar ut i det fria. Motorer är som individer, det finns inte två som är exakt likadana, och därför kan det fungera för Kalle, men inte för Kalles kompis Petter.

Det är känt att dessa styrsystem är väldigt känsliga för detta, det är inget nytt. Många som har provat och även bekräftat detta negativt.
av Siqqe
wellner skrev:vad har du på din då? original? eller har du provat?
På min har jag standardventilen som sitter på TD04HL-16T. På min förra V70N 2.5T byttes kompressorhus mot huset från TD04HL-19T och då satte jag på ett dumplock och använde en HKS-ventil istället.

Eller har jag provat? Vad har det med saken att göra? Men om du måste veta, ja jag har provat.
Användarvisningsbild
av Xioz
hehe som sagt,

finns mest bara negativa saker just till dessa nyare bilar med öppen dumpventil, OM du nu måste ha en sådan rekomenderas en hybridventil som ska funka bättre.

Men som sagt det kommer komma mera o mera att man inte får ha öppen vevhusventaition för de finns i lagen från -90 talet.. Men som besiktningen inte brytt sig om. Har hört att polisen även börjat gett böter för sådant.
Användarvisningsbild
av wellner
och då är det alltså en sån som ser ut som en återcirkulerande fast med en tratt som xtremt.se säljer för typ 3500:-
tycker att det blir så dyrt bara för ett ljud. :( men men det är ju ett skönt ljud... fast jag e fortfarande intresserad av att höra från nån som fått det att fungera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lär er lite grunder hur motorn funkar innan ni sätter dit en öppen dump.

Det sitter en luftmätare som mäter hur mycket luft motorn suger i sig. Motorstyrningen sprutar sedan in exakt rätt mängd bensin i förhållande till luften som sugs in.

Vad händer när du sätter in en öppen dump som släpper ut luften i det fria igen ? Jo motorstyrningen luras att luften visst går in i motorn och pytsar in mer bensin, resutat: högre förbrukning, lägre effekt. Men det låter cool.....
Användarvisningsbild
av Honke
Jag hade öppen dumpventil på min gamla V70R -98 (principen är ju densamma) och det FUNGERAR HUR BRA SOM HELST!!! Visst motorn får fel värde just när spjället stänger men det handlar ju om cirka en halv sekund.. så NEJ du sabbar inte motorn, utan den KAN gå lite "fett" precis den halva sekunden när du tex växlar.

Vill du ha det berkräftat så ring o snacka med grabbarna på MTE eller varför inte Autotech, det gjorde jag innan jag monterade min då jag var lite osäker...
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]