Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
Jag upplever att lådan vid vissa växlingar växlar lite väl hårt, lite små rykningar i bilen. Det är inget fel på bilen men jag undrar varför den rycker lite?
Åker man tex BMW eller Mercedes så smeker dom i växlingarna, man ser bara på varvräknaren att den växlar.

Hur upplever ni era automater?
Är det så att de japanska AW lådorna är lite sämre helt enkelt?
av Teemu
min automatlåda går iaf mjukt och fint. Kanske kan hjälpa med en mjukvaruuppdatering?
av S.t.r.a.n.D
Har också hört det där men jag har aldrig varit med om det. Har i närmaste släkten en V70, en XC70 och en S80 alla med automat och dom växlar mjukt och fint alla.
Användarvisningsbild
av Mats
Ja alltså den växlar oftast ganska fint men i vissa lägen blir det ett litet ryck.
Någon som vet om det finns mjukvaruuppgradering till en modell 04?
Bilen har bara gått 2700mil så den kan inte vara sliten.
av maf
Är det innan motorn blivit varm som det rycker? Isåfall är det, enligt instruktionsboken, medvetet gjort så för att slita så lite som möjligt på lådan.
Användarvisningsbild
av Mats
Det spelar ingen roll om den är kall eller varm.
Svårt att förklara men jag tror att det är mellan växel 2 och 3 det uppstår ett litet ryck.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mats skrev:Det spelar ingen roll om den är kall eller varm.
Svårt att förklara men jag tror att det är mellan växel 2 och 3 det uppstår ett litet ryck.
testa med ny mjukvara, hjälper inte det så testar du att byta b4 locket (tror det heter så)
Användarvisningsbild
av Mats
CarMan skrev:
Mats skrev:Det spelar ingen roll om den är kall eller varm.
testa med ny mjukvara, hjälper inte det så testar du att byta b4 locket (tror det heter så)
Okej CarMan!
Är det något man kräver att dom ska göra på nybilsgarantin?
av Zane_73
Är inga jättepengar direkt.
Uppdateringen kostar 1,50 + en halvtimmes jobb kanske.
av maf
Zane_73 skrev:Är inga jättepengar direkt.
Uppdateringen kostar 1,50 + en halvtimmes jobb kanske.
Bilia i Haninge, Stockholm plockade för uppgradering av min automatlåda ut:
Felkoder avläsa och nollställa VST/VCT2000 350kr
Uppgradering växellåda 525kr
Summa: 875kr

Däremot hade en kompis inne bilen på en underbar verkstad i Helsingborg. Dom gjorde en "heluppgradering" gratis åt honom, bland en hel del annat. Dessutom gjorde dom det på icke kontorstid.

Så det verkar skilja lite med priserna...

Ja det där med att borra är inte helt ri[…]

Jag har hört det går att ta bort den fu[…]

230fk går snålt

Vad styr uppfetningen av blandningen då vid […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]