Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V70N 140hk som levererades med 15" fälgar från fabriken alltså 6.5x15" med offset ET43. På dessa sitter 195/65/15 däck. Nu har jag byt till nya sommarhjul och det blev 4 stycken Eurus fälgar som har dimension 7x16", offset ET49 och 215/55/16 däck.

Enligt Volvos hemsida är denna fälg/däck kombination godkänd för min bil och det står även så på Registreringsbeviset.

Imorse var jag hos min lokal Volvohandlare för att köpa utslagsbegränsare, då däcken tar i vid fullt rattutslag. Killen bakom disken påstod att det var ingen bra idé att bytta offset på hjulen och menade att det skulle vara nästan katastrofalt för väghållningen och slitage på hjullager mm. Han kunde dock inte riktigt förklarar värför och inte heller vad som skulle vara annorlunda på bilen om jag hade köpt bilen från fabriken med dessa hjul.

Nu till den enkla frågan. Är det dåligt/farligt för bilen att ha bytt från 15" till 16" och byt offset från ET43 till ET49? Själv tycker jag inte att det kan vara eftersom det står ingenting i tillbehörskatalogen att jag inte kan göra det. Enda som står där är att utslagsbegränsare kan behövas.

Tacksam för svar från expertpanalen!
Senast redigerad av 1 CaptainScarlet, redigerad totalt 0 gånger.
CaptainScarlet skrev:Hej!

Jag har en V70N 140hk som levererades med 15" fälgar från fabriken alltså 6.5x15" med offset ET43. På dessa sitter 195/65/15 däck. Nu har jag byt till nya sommarhjul och det blev 4 stycken Eurus fälgar som har dimension 7x16", offset ET49 och 215/55/16 däck.

Enligt Volvos hemsida är denna fälg/däck kombination godkänd för min bil och det står även så på Registreringsbeviset.

Imorse var jag hos min lokal Volvohandlare för att köpa utslagsbegränsare, då däcken tar i vid fullt rattutslag. Killen bakom disken påstog att det var ingen bra idé att bytta offset på hjulen och menade att det skulle vara nästan katastrofalt för väghållningen och slitage på hjullager mm. Han kunde dock inte riktigt förklarar värför och inte heller vad som skulle vara annorlunda på bilen om jag hade köpt bilen från fabriken med dessa hjul.

Nu till den enkla frågan. Är det dåligt/farligt för bilen att ha bytt från 15" till 16" och byt offset från ET43 till ET49? Själv tycker jag inte att det kan vara eftersom det står ingenting i tillbehörskatalogen att jag inte kan göra det. Enda som står där är att utslagsbegränsare kan behövas.

Tacksam för svar från expertpanalen!
Jag hittade det här visserligen på Chevolets hemsida men det gäller väl alla bilar.
Offset:
Anger avståndet mellan fälgens centrumlinje och anläggningsytan i mm. Detta kallas även inpressningsdjup eller ET-mått. Detta mått får inte ändras till annat än vad fordonet har i helbilsgodkännandet. En fälg med fel offset ger en förändrad spårvidd och därmed oönskade effekter på bilens köregenskaper.

Så min slutsats blir att om det inte är utanför bilen helhetsgodkännande så skall det vara fritt fram, söker jag på fälgar till min V70N 02 så kan offset pendla mellan E43 - E48, men jag är inte riktigt säker. Hade jag varit du så hade jag tillfrågat en däckmakare som har lite mer kött på benen än den du pratade med på Volvo.
Mr_Biddlesmooth skrev:Jag hittade det här visserligen på Chevolets hemsida men det gäller väl alla bilar.
Offset:
Anger avståndet mellan fälgens centrumlinje och anläggningsytan i mm. Detta kallas även inpressningsdjup eller ET-mått. Detta mått får inte ändras till annat än vad fordonet har i helbilsgodkännandet. En fälg med fel offset ger en förändrad spårvidd och därmed oönskade effekter på bilens köregenskaper.
Jag har även hittat ett antal "offset calculators" t.ex. den här http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp och enligt den har jag exakt samma spårvidd då jag går från 6.5" ET43 till 7" ET49.
Mr_Biddlesmooth skrev:Så min slutsats blir att om det inte är utanför bilen helhetsgodkännande så skall det vara fritt fram, söker jag på fälgar till min V70N 02 så kan offset pendla mellan E43 - E48, men jag är inte riktigt säker. Hade jag varit du så hade jag tillfrågat en däckmakare som har lite mer kött på benen än den du pratade med på Volvo.
På Volvos tillbehörs sida har samtliga fälgar till V70N en offset på antingen 43 eller 49mm.

Faktum är att det här är andra gången min Volvohandlare har visat bristande kunskaper om produkterna. Sist jag var där påstod de bestämt att det inte fanns något annat motorfäste en det med den runda gummibussningen. Jag var tvungen att ta en av butikspersonalen ut till deras begagnade bilar och valde första bästa nyare V70N. Jag öppnade motorhuven och pekade på det fina fyrkantiga uppdaterade motorfästet och får kommentaren "oh faan". Oh well....

Tack för svaren.
CaptainScarlet skrev:
Mr_Biddlesmooth skrev:Jag hittade det här visserligen på Chevolets hemsida men det gäller väl alla bilar.
Offset:
Jag har även hittat ett antal "offset calculators" t.ex. den här http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp och enligt den har jag exakt samma spårvidd då jag går från 6.5" ET43 till 7" ET49.
Mr_Biddlesmooth skrev:Så min slutsats blir att om det inte är utanför bilen helhetsgodkännande så skall det vara fritt fram, söker jag på fälgar till min V70N 02 så kan offset pendla mellan E43 - E48, men jag är inte riktigt säker. Hade jag varit du så hade jag tillfrågat en däckmakare som har lite mer kött på benen än den du pratade med på Volvo.
På Volvos tillbehörs sida har samtliga fälgar till V70N en offset på antingen 43 eller 49mm.

Faktum är att det här är andra gången min Volvohandlare har visat bristande kunskaper om produkterna. Sist jag var där påstod de bestämt att det inte fanns något annat motorfäste en det med den runda gummibussningen. Jag var tvungen att ta en av butikspersonalen ut till deras begagnade bilar och valde första bästa nyare V70N. Jag öppnade motorhuven och pekade på det fina fyrkantiga uppdaterade motorfästet och får kommentaren "oh faan". Oh well....

Tack för svaren.
Ja då skall det inte vara någon fara att köra med dina nya fälgar, verkar nästan som om dom inte har mer kompetens än dagens bensinmacksbiträde, vilket är förbannat skrämmande med tanke på att man väljer en volvo verkstad för just kompetensen, vilket i detta fallet är helt åt pipan ;)
Användarvisningsbild
av gooose
Jag tar för givet att du vart i butiken och inte i verkstaden det är inte helt ovanligt att butikspersonalenskunnade vad det gäller bilar ofta är väldigt bristande

Dom skulle lika gärna sålt korv med bröd

Vänd dig i första hand till verkstadspersonalen med frågor av denna karaktär

Kan dock säga att du kan få liknande svar där Detta med en fälgs ET/inpressning/offset/Centrumhål o dylikt är det inte många som har full koll på och anledningen till detta är att på en volvo verkstad så är det oftas orginalfälgar till bilarna som monteras och dena kunskap blir liksom överflödig och något man inte använder så ofta det glömmer man av hur det egentligen står till Endast några kan detta fullt ut och oftast är det sådana personer som är intresserade av detta

Vad det gäller din fråga här så är det på detta vis
740/940 ET25
850/V70 ET43
V70N ET 48
V50/S40 ET52
V70II/S80II ET52
XC90 ET48
Men det fungerar ofta att ändra ET 5 mm utåt med ao lägre ET så kommer fälgen längre ut i hjulhuset
Problemen kan oftast uppstå när man ändrar ET 5 mm innåt Mao ett högre ET för då kan fälgen tex ta i fjäderben eller länkarmar när bilen fjädrar ner i gupp

Så bäst svar på sådana frågor får du av däckhandlare som säljer icke orginalfälgar för där måste dom kunna veta vilken fälg som passar på en viss bilmodell för att dom över huvudtaget skall kunna sälja sina produkter

//Goose
gooose skrev:Vad det gäller din fråga här så är det på detta vis
740/940 ET25
850/V70 ET43
V70N ET 48
V50/S40 ET52
V70II/S80II ET52
XC90 ET48
Tack för ditt svar Goose. Men jag blir lite fundersam över dina siffror för V70N då Volvo inte sälgar en enda fälg med offset ET48, utan det är antingen ET43 eller ET49 som original.
Användarvisningsbild
av Funk
På alla bilar med 16" eller större från fabrik så sitter det andra utslagsbegränsare eller styrstopp än på dem med 16". Jag har för mig att dom skall vara blåa (i alla fall på tidiga vagnar). Men det finns billiga enkla lösningar, sök på utslagsbegränsare eller styrstopp...

'/Thomas
Användarvisningsbild
av gooose
CaptainScarlet skrev:
gooose skrev:Vad det gäller din fråga här så är det på detta vis
740/940 ET25
850/V70 ET43
V70N ET 48
V50/S40 ET52
V70II/S80II ET52
XC90 ET48
Tack för ditt svar Goose. Men jag blir lite fundersam över dina siffror för V70N då Volvo inte sälgar en enda fälg med offset ET48, utan det är antingen ET43 eller ET49 som original.

Kan vara så att min hjärna motarbetar mig när det gäller är inte helt ovanligt att den gör detta
Kollar detta Rätt skall självklart vara rätt även 1 mm kan vara viktig beroende på viken sida man har marginalen

//Goose
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]