Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joppe d5
Hej.tänkte lämna in min v70 d5 my04 för en total uppgradering.men han på volvo viste inte riktigt vad det fanns för programvaror.någon som har nr på det och vad som ingår i det
Användarvisningsbild
av greeeken
joppe d5 skrev:Hej.tänkte lämna in min v70 d5 my04 för en total uppgradering.men han på volvo viste inte riktigt vad det fanns för programvaror.någon som har nr på det och vad som ingår i det

Viste han inte?
Han kanske menadea tt han inte riktigt vet vilka program som kommer att uppgraderas när detta görs.
Det jag menar är att du kanske har senaste program i nån enhet.
Användarvisningsbild
av eiskall
joppe d5 skrev:Hej.tänkte lämna in min v70 d5 my04 för en total uppgradering.men han på volvo viste inte riktigt vad det fanns för programvaror.någon som har nr på det och vad som ingår i det
Jag hade åkt till en annan Volvoverkstad.
av Siqqe
Köp en uppgradering CAN total så kommer allt att uppdateras (alla som har en nyare version rättare sagt). Det är inte så lustigt att volvokillen inte visste vad han pratade om, han är bara en försäljare / kundmottagare. Det är folket i verkstaden som sköter det där och de vet antagligen (förhoppningsvis) vad de pysslar med.

Å andra sidan så är det inte så mycket handhavandefel som kan hända vid en uppgradering.
Användarvisningsbild
av wissel
Om det är detta du vill ha :?:
artikelnummer VO 30677038. :-)-)
Freddie
av volvo experten
Alltså det som ingår är ju dem ECUer som inte redan har den senaste mjukvaran och det kan man ju inte veta på förhand!
Givetvis lär ju han veta vad för mjukvaror det finns till din bil
men av vilken anledning skulle han hålla det i huvudet och berätta det för dig!
Och varför uppgradera något som man inte har problem? Kan faktiskt ställa till nya problem!!
Kan förstå om det är TCM (växellåda) eller (ETM som du inte har) men i övrigt tror jag inte du märker nån skillnad!!
av joppe d5
allt fungerar den växlar mjukt å fint då är det kanske ingen ide att göra något.tänkte bara att det kanske kunde bli bättre
av Johnny123
Jag kör alltid en total upgrade CAN då jag har bilen på service. Man vet aldrig vad som blivit förbättrat i mjukvaran. Enda negativa som jag märkt är att minnena i elstolen raderas.

Kan liknas vid Windows Update (kanske en dålig jämnförelse, vem vill ha sin programvara sammanliknad med Microsoft...? Men du förstår vad jag menar?). Windows Update uppdaterar/tar bort buggar som du inte visste fanns, därför att du kanske aldrig använt en funktion som haft en bug. En dag kanske du råkar i en situation, som utan uppdatering, skulle ha låst nåt system MEN tack vare att du körde en total upgrade på din senaste service så ÄR den buggen fixad och du kan fortsätta precis som vanligt.

Lite invecklad förklaring men såhär TROR jag att det funkar... :???:
av ank9
Jag gjorde total uppgradering av CAN-nätet i mars på min 03:a. Tycker motorstyrningen känns mycket bättre och jämnare.
Det negativa jag kommit på är att autodown-funktionen på elhissen försvann. Skall det bli så?

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]