Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan Brännmark
Hej

Jag har en volvo v70 2,5 T årsmodell 04.
Jag har problem med billarmet det startar av sig själv, det komer ett medelande larm system serv.
Som jag har förstår så ska larmet servas och vad det innebär det. ?:-/
Användarvisningsbild
av Örnen
Johan Brännmark skrev:Hej

Jag har problem med billarmet det startar av sig själv, det komer ett medelande larm system serv.
Hur menar du larmet startar av sig själv. Låses bilen utan att du gör nått eller är det bara ett felmeddelande? Kan ju vara något fel iofs men skulle jag gissa är det någon dörr eller så som den varnar för. Nått enkelt säkert. :)

Prova lyfta av minuspolen från batteriet ngn minut. Då "nollas" eventuella felkoder. Sätt tillbaks batteripolen, starta bilen och låt den gå en eller annat minut. Stäng av och prova låsa/låsa upp. Starta bilen igen. Du får förstås ställa klockan och eventuellt också bilstereons kanaler på nytt. Vissa bilmärken/modeller kan "tappa" grundinställningen för tomgång, men tror inte Volvo har så. I alla fall inte vad jag vet. Någon ny VW, undras om det inte var Golf 5:an får man inte göra strömlös för då måste man programmera om grundinställningen. Läste om en gubbe som tog ur batteriet över natten för att ladda som råkade ut för detta.

Tror det är rätt riskfritt för dig.
Användarvisningsbild
av Claes74
Örnen skrev:
Johan Brännmark skrev:Hej

Hur menar du larmet startar av sig själv. Låses bilen utan att du gör nått eller är det bara ett felmeddelande? Kan ju vara något fel iofs men skulle jag gissa är det någon dörr eller så som den varnar för. Nått enkelt säkert. :)

Prova lyfta av minuspolen från batteriet ngn minut. Då "nollas" eventuella felkoder. Sätt tillbaks batteripolen, starta bilen och låt den gå en eller annat minut. Stäng av och prova låsa/låsa upp. Starta bilen igen. Du får förstås ställa klockan och eventuellt också bilstereons kanaler på nytt. Vissa bilmärken/modeller kan "tappa" grundinställningen för tomgång, men tror inte Volvo har så. I alla fall inte vad jag vet. Någon ny VW, undras om det inte var Golf 5:an får man inte göra strömlös för då måste man programmera om grundinställningen. Läste om en gubbe som tog ur batteriet över natten för att ladda som råkade ut för detta.

Tror det är rätt riskfritt för dig.
Se till att du har koden till original stereon, kostar nog en 5 hundring att få en ny från volvo och det kostar ju ungefär samma att få verkstaden att släcka felkoden åt dig, lite billigare kanske om du inte åker till originalverkstad. :wink:
av Johan Brännmark
Larmet börjar tjuta när bilen är låst ingen har rört i bilen det börjar bara av sig själv.
Jag låser bilen med dosan, Det händer bara ibland nu 5 gånger på 1 månad.
Igår när jag låst bilen hann jag gå ca 20 m så börja den tjuta (den saknar mig :lol: )
Det blir nog volvo verkstan som får titta på det.
Användarvisningsbild
av Claes74
Johan Brännmark skrev:Larmet börjar tjuta när bilen är låst ingen har rört i bilen det börjar bara av sig själv.
Jag låser bilen med dosan, Det händer bara ibland nu 5 gånger på 1 månad.
Igår när jag låst bilen hann jag gå ca 20 m så börja den tjuta (den saknar mig :lol: )
Det blir nog volvo verkstan som får titta på det.
min 98a har samma problem och felet på min är att larmledningen ibakrutan har ärgat sv på grund av läckande spolarmunstycke.
som skrivit innan så är de säkert en felaktig kännare någon stans, huven brukar vara ett poppis ställe
Användarvisningsbild
av Örnen
Har du en kodad originalstereo så är det säkert nån tidigare ägare som skrivit upp den i instruktionsboken, eller så ligger kodlapparna i handskfacket. Smart ställe.
Är det larmslingan i bakrutan som felar så tror jag man kan koppla ur den eller bygla förbi.
Användarvisningsbild
av Sparkz
En 04 hör inte hemma bland en massa gamla 850, flyttar...
Användarvisningsbild
av elmuppo
hej. Du har troligen problem med din rörelse-sensor som sitter inne i taket på din
bil. De har varit kvalitets problem med dem. De triggar falsklarm och uppförsig precis som
du skriver.
Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?