Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
Är de bara min V70 som är svampig i baken , känns för mjuk till och med utan last, med resultat att stänkskydden slår i backen i guppen (dämparna är ej dåliga) Bor i västernorrland villket inebär landets sämsta vägar , vad göra ? byta till progeresiva fjädrar eller , min bil har bi xnon så ni vet 03:a
Användarvisningsbild
av greeeken
Om den nu slår i backen som du säger så tyder ju allt på att dämpare eller fjädrar är helt slut.
Användarvisningsbild
av Janne3
Vad ja har erfaren het av är att när dämparna är slut så blir bilen gungig, Hade jag bott söder om dalälven skull detta aldrig hänt , vi härifrån tycker det är barnsigt när man kommer ner mot stockholm och ser varningar för dålig väg, vi ser bara era skylltar men känner inga skador.
av loben
Hej
Precis så var min 02:a från första dagen. Trodde det skulle vara så ända till nu när jag bytt till en 07:a. Med fem i bilen(den förra) så skrapade stänkskydden i vid minsta gupp. Med skotersläp och påskpackning slipade jag bort en bra bit av stänkskydden. Det måste vara nåt fel på vissa fjäderuppsättningar för bilen upplevde jag inte som gungig ändå, bara att den var för låg.

/ Loben
Användarvisningsbild
av Janne3
Får väl sätta dit 2 st järnrör istället för dämparna för att få lite respons
Användarvisningsbild
av tjotto
Det måste ju vara fjädrarna som inte håller måttet. Detta borde ju kunna göra att dämparna slits fortare om dom ofta får jobba nära botten. Nya fjädrar, inte orginal då, borde inte vara så dyrt...
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]