Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slayaah
Hej!

Hade tidigare en S60 D5 '02 som jag var så sjukt nöjd med, åkte skönt drog 0.43 i 95 (handräknat), körde ca. 3500 mil på 6 månader dock var den manuell vilket känns som en kalldusch i sammanhanget! :lol:
Nu funderar jag på att byta rallyjärnet emot en Xc70 D5 helst nyare än 05 då jag lärt mig älska den. Eftersom 2006an är så pass mycket dyrare än 2005an undrar jag:

När kom den med 6-växlade automatlådan? Var det 2006?
Någon som har någon erfarenhet, 5-växlade jämfört med 6-växlade automaten?
Utväxlingsmässigt, är 6-växlade bättre på långkörning?
Några andra aspekter att ta hänsyn till mellan dem?

Tack på förhand,

/Mvh Andreas
av jbl
Jo 2006 kom den på XC70. Men min uppfattning jag har fått är att den tar mer bränsle med sexväxlat än femväxlade tomat lådan. Men kan ha fel då detta baseras på vad jag har läst.

2005 fanns väl XC70 med 2.4D och från 2006 med D5. Jag skulle ha valt 2.4D för driftsäkerhetens skull då jag läst för mycket om rasat med D5:an på 185hk.

Men det är jag då och smaken är som baken delad. :wink:
Det förklarar prisskillnaden, du har inte hört något om utväxling, vad man kan förvänta för varvtal vid ungefär 100 på sista växeln med de båda?

Skulle tippa på att den nya tar mer p.g.a 2.5an(D5) istället för 2.4D motorn..
Om det nu är så att utväxlingen knappt skiljer så väljer jag självklart en sådan och ser glad ut! (har trimbox liggandes från S60n) :D

Numer jobbar jag knappt alls på volvo, men lyckades snappa upp en del medan jag jobbade heltid, bl.a att nyaste D5 motorn, 185hk, inte klarar av 3000 mil longlife servicarna. Lyftarna går ned sig totalt, men detta händer inte förrän 12-16000 mil (oftast), men byter man oljan en gång mellan och kör 1000-1500 mil så ska man nog se att den håller lika bra som gamla.. Frågar ni volvo detta själva så förnekar dom det, men faktum är att några har rasat p.g.a detta och byta olja lite oftare är billigare än nya lyftare :wink: Tänkte att det kunde kanske hjälpa någon D5-ägare :-)
Alla taxichaffisar jag snackat med säger att nya 6 växlade drar 1-2 dl mer per mil p,g,a att den är mycket roligare proggad och växlar mera sportigt än gamla 5 växlade.
E 55 AMG skrev:Slayaah helt rätt automat skall det vara inget annat :D
Ja, tänk om man kunde få automatiskt styrning också! Och adaptiv farthållare! Då kan man ligga i baksätet medan bilen kör själv... eller så kan man köpa ett busskort.

Nej, ingen pensionärslåda innan jag fyller 50.
Nej, ingen pensionärslåda innan jag fyller 50.

penisonerlåda dom som kört auto har svårt att gå till baka till man.och det är inte en låda som precis suttit 142 a utan en smidig len plus att man kan växla manuellt
ja men dom som vet vad jag pratar om förstår det dom som inte vet det ja det är SYND OM DEM dom har gott miste om mycket
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]