Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag ska byta olja och oljefilter på min V70. Har hört nån gång att man måste ha en speciell filteravdragare till dessa bilar. Stämmer det? I så fall vart kan man köpa en sån och vad kostar de ungefär?
av Siqqe
Nej, det måste man inte. I vissa fall klarar man av att dra av filtret för hand (om man har starka nypor), men oftast går det bra med vilken filteravdragare som helst. Annars, finns de du menar hos t.ex. Mekonomen, Volvo.
Användarvisningsbild
av Funk
Nej, det måste man inte. I vissa fall klarar man av att dra av filtret för hand (om man har starka nypor), men oftast går det bra med vilken filteravdragare som helst. Annars, finns de du menar hos t.ex. Mekonomen, Volvo.
Jag håller inte alls med, enligt mig så måste man ha rätt avdragare. Det är för trångt för något annat än rätt avdragare, och om man inte är skapt som Hulken så får man knappast loss det för hand.. Avdragaren kostar någon femtiolapp så den är helt klart värd pengarna...

/Thomas

PS: Art:nr 20-323 på Biltema (39,90kr)
av Siqqe
Funk skrev:
Jag håller inte alls med, enligt mig så måste man ha rätt avdragare. Det är för trångt för något annat än rätt avdragare, och om man inte är skapt som Hulken så får man knappast loss det för hand.. Avdragaren kostar någon femtiolapp så den är helt klart värd pengarna...

/Thomas

PS: Art:nr 20-323 på Biltema (39,90kr)
Äsch, jag har bytt i två år på mina två olika V70N som jag har haft utan en riktig avdragare. Om motorn är riktigt varm så klarar man av att dra av det för hand (om det är draget med rätt moment innan förstås) annars fungerar det om man är lite klurig men vilken filteravdragare som helst. Det går!

Jag säger absolut inte att det är dumt att köpa den för 50:- men det GÅR utan.
av jbl
Finns på biltema rätt avdragare för under 50 lappen.

Tidigare hade jag en avdragre med tre klor och det gick men inte lika smidigt som med rätt avdragare.
Användarvisningsbild
av camaro69
Med hänsyn till att oljefilterkoppen är tillverkad av "äkta plast" så är rätt verktyg viktigt så att inte koppen spräcks. Inte kul med läckande oljefilter.

Men om man är stark i arm och har mod i barm som Siqqe :wink: och är försiktig, så lär man knappast ha sönder grejorna.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]