Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

När jag servade bilen vid 8000 mila service i Höstas så larmade bilen om att den skulle in på service..
Nu har bilen passerat 10.000 mil, men fortfarande har jag inte fått något "larm/varning" om att den skall servas!?
Vad kan detta bero på?, jag vet ju själv att bilen nu skall in, men vill ju gärna få varningen iaf, och om jag minns rätt så varnar den även x-antal mil innan den kommer upp till serviceintervallen?!

Någon som har en bra idé om vad det kan vara för "fel"?

//Lindh
greeeken skrev:Den larmar efter X antal mil X antal motor timmar

Fel äre inte
På min bil så så ahr jag följt när bilen varnar det har resluterat i en nästan 1500 mils diff enligt serviceboken

Okey, då kommer det varna när det väl e dags då..

Vad rekomenderar ni föresten, att serva när bilen varnar eller enligt serviceboken?!.. hittils har jag servar 2000mila servicarna enl boken, men de sista körda 2000 gick rätt "fort" pga långkörningar..(bytt olja osv frekvent mellan servicarna)

//Lindh
Om du verkligen byter olja frekvent (dvs. flera gånger?) mellan servicarna kan du vänta ett tag till.

Om man kör mycket lands-/motorväg kan man nog komma upp i nästan 3000 mil innan det har gått 350 mil. Göteborg-Malmö (28 mil) tar drygt 2 timmar men det blir 28 mil om man kör snabbt.
PH
perhall skrev:Om du verkligen byter olja frekvent (dvs. flera gånger?) mellan servicarna kan du vänta ett tag till.

Om man kör mycket lands-/motorväg kan man nog komma upp i nästan 3000 mil innan det har gått 350 mil. Göteborg-Malmö (28 mil) tar drygt 2 timmar men det blir 28 mil om man kör snabbt.
PH
Blir det inte 28 mil om man kör sakta oxå :mrgreen:
Bilen varnar inte ALLTID när den rullat 2000 mil.
Jag frågade volvo verkstan vad dom tyckte.
Det är en smak sak sa dom
Bilen varnar när de dags.
Dom kollade igenom systemet o uppgraderade inga fel funna angående när den ska larma för service.

Så man ska göra som man tycker.
Steff 99 skrev:
perhall skrev:Om du verkligen byter olja frekvent (dvs. flera gånger?) mellan servicarna kan du vänta ett tag till.

PH
Blir det inte 28 mil om man kör sakta oxå :mrgreen:
28,1 för man skär inte kurvorna lika mycket:)

det blir fler motortimmar då... men en bra approximation är att som BMW gjorde förr räkna på förbrukningen, dvs. i 200 eller tät statstrafik när bilen drar 1,8 går det dubbelt så snabbt mot nästa service som när man kör i 110 och bilen drar 0,9...
Vad jag minns så är det 750 motortimmar som gäller. Och det blir en massa tomgångskörning om man ska komma dit...

Lite OT: Skära kurvor... Jag har 2,5 mil till jobbet, och det svänger hela tiden. 3-4 ställen där det går att köra om. Mäter jag på kartan är det 1,8 mil fågelvägen. Jag har faktiskt funderat på om det skulle märkas på mätaren om man testade att åka så rakt som möjligt nån dag med lite trafik...
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]