Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoran
Hur känsliga är de där motorerna egentligen?

Jag har en 2.5T 06-a med geartronic låda. Häromdagen klantade jag mig rätt rejält. Körde med rätt hög musikvolym och när jag stannade vid ett rödljus, råkade jag få i den i manuellt läge. När jag sedan drog iväg, tyckte jag att bilen ryckte lite och ville inte gå fortare. Nästa halvsekund ser jag varvtalsnålen på 6.5 krpm och den jävliga 1-an i displayen. FÖRBANNAT!

Tänkte inte mycket mer på det än att det var tråkigt.

När jag skulle kolla och fylla på lite olja häromdagen, såg jag vita avlagringar i oljan. Vatten alltså. Visserligen är det dags för service nu (lampan har lyst i en vecka), men allt tyder på att packningen gått. Än så länge är det inga andra symptom (nu när jag tänker efter så var bilen svårstartad igår, första gången).

Då kan man ju dra följande slutsatser. Visst är det så att man kan lätt räkna ut att om man kör en 87års modell i varvstoppet att man får byta toppblockspackning, men fan kan man verkligen inte förvänta sig lite bättre tålighet från en 06-a? Dessutom med 2.5T, som sägs vara riktigt stryktåliga motorer.

Eller finns det någon annan förklaring?
av zoran
E 55 AMG skrev:det är inga problem att du varvat.den tål mer än du anar.kondens det är det vita lagringen
Håller tummarna att du har rätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Klart man kan dra till varvstopp .... har gjort det på alla växar Läääääääännnggggeeeeeee när man ligger och toppar på autobahn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men snälla nån... den bilen går inte att övervarva...... varvstoppet bryter ju innan du kan varva för högt.....

Om volvomotorer skulle rasa bara för att man kör inom tillåtet varvtalsområde så kommer ingen sund människa att köpa en volvo igen....

Kondensen i motoroljan beror väl på motsatsen, motorn har kört så lung att den inte blir varmt nog att få ut kondensen...

OM det nu skulle vara något som rasat så det är kylarvatten så beoror det INTE på en varvning.....
av JK24T
Nej inte övervarva med gasen men växla ner till tvåan i 220 knutar så händer det saker :)
Skämt å sido, tror inte du har blåst topplockspackningen vid normala varav.... kondens troligast, det har ju varit en kall period..
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]