Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Newman
För första gången i mitt liv så har jag tappat bort en bilnyckel! Nu har jag bara en reservnyckel kvar utan fjärr, någon som har nåt bra tips på hur man på billigaste sätt skaffar en ny fjärr?

Det handlat alltså om den modellen som har separat nyckel och fjärr. Har sett att man kan hitta beg. fjärr på nätet, men jag gissar att man inte kan programera detta själv utan att man måste in på verkstad för programering. Eller finns det nåt trix för hur man kan göra detta själv?

Eller är bästa alternativet att åka till volvo och beställa allt via dom?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Pliind
Du lär åka in till volvo och få en ny dosa, då nollar de din nuvarande kod och du får en ny tillsammans med den nya dosan! men det är rätt dyrt har jag hört..

Efter lite snokande på 7/900 klubben så hittade jag denna bilden, inte samma modell MEN bör ju nästan va likadant.. eller?

Detta gäller en cargard II (och ja du kan köpa en begagnad)
Bild
Användarvisningsbild
av greeeken
Du kan inte programera det själv
Nya dosor kan man köpa på tex ebay.
Men eftersom du tappat bort nyckeln så vill väll säkert försäkringen att du avprogramerar alla andra nycklar från systemet.
Volvo bör kunna hitta din kod till dosorna.

Fick du bara 2 nycklar nör du köpte bilen?
På min 01a så fick jag 4 st , 3 med larmdosa och en utan.
Användarvisningsbild
av Brainy
Som tidigare sagt så kan du köpa en beggad dosa och sen programmera in den hos volvo som då även avprogrammerar både den gammla dosan och nyckeln.

Eftersom du även måste slipa ett nytt nyckelämne (om du inte vill klara dig med en nyckel) så passa på och skaffa den nya stillettnyckeln med inbyggd kontroll! (jag tror den heter KIR)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, fixade det på Volvo, kostar ca 2500 kr.
Användarvisningsbild
av tjotto
Man kan koppla en färdförsäkring till sitt volvokort, den täcker en del av kostnaden - 1250 kr. Sedan tar den även självrisk vid bärgninga mm...
av Newman
Det är ju allt annat än billigt att tappa en nyckel! Skulle nog kännas tryggt att få avprogramera den gamla fjärren eftersom den är tappad väldigt nära hemmet. Flyttade bilen från parkeringen till garaget på kvällen och den nästa dag när jag skulle iväg så var nyckeln borta. Dessutom så var bilen låst inne i garaget där jag aldrig brukar låsa bilen... funderar om någon hittat fjärren utanför och tryckt på knapparna för att se/höra vilken bil den var till.
av CANBus
Brainded skrev:Som tidigare sagt så kan du köpa en beggad dosa och sen programmera in den hos volvo som då även avprogrammerar både den gammla dosan och nyckeln.

Eftersom du även måste slipa ett nytt nyckelämne (om du inte vill klara dig med en nyckel) så passa på och skaffa den nya stillettnyckeln med inbyggd kontroll! (jag tror den heter KIR)

mvh
Anders
Du har till hälften rätt, bemärk nu att man måste få PINkoden till fjärren om du köper den begagnad, annars kan du slänga den, inte värd en krona ens.
Köper du en ny fjärrkontroll så levereras den med en PINkod som Volvo ÅF använder när dem programmerar den.
Användarvisningsbild
av Degnell
tjotto skrev:Man kan koppla en färdförsäkring till sitt volvokort, den täcker en del av kostnaden - 1250 kr. Sedan tar den även självrisk vid bärgninga mm...
Jag fick med en försäkring när jag köpte en märkningssats till bilens rutor som gällde ett år och som täcker alla kostnader om det är så att någon stjäl min nyckel eller om jag tappar den. Ingen självrisk. Blir bilen stulen med nyckel så går den även in och täcker del av självrisken som volvia har i just det fallet. 299 spänn för märksats och ett års försäkring.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]