Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte att det inte går justera de yttrebackspeglarna från panelen i förardörren, inte heller köra rutorna (fungerar bra från resp. dörr)
Fjärren låser/låser upp alla dörrar utom förardörren. Kollat säkringen till "dörrmodulen" samt tagit av batteripolen under ett dygn.
Antar att det bara är att köpa en ny dörrmodul, kan den bara bytas eller måste den programmeras oxå?

Hälsningar

Tommy
Så kan det ju vara förstås jag får kolla lite mera när jag kommer "in i depå"
Säkringen sitter ju aldeles vid förardörren så det är ju inte så långt. Tar man bort dörrsidan med att trycka in de små stiften i de plastpluggarna?
Hejsan

Tommy skrev för över ett år sedan om att ingen av de funktioner som styrs från förardörren fungerade och ev. skulle dörrmodulen bytas. Hur har det gått? Jag har samma problem men jag kan "nollställa" genom att ta bort säkringen (nr 27) och sätta tillbaka den. Ibland går allt bra i flera dagar och ibland bara tills man startar bilen. Är det någon som vet vad det är som är fel och kan man åtgärda det utan att byta något t.ex. dörrmodulen (DMM). Om DMM måste bytas vad kan det kosta allt som allt med modul, montering och ev. omprogramering.

Hälsningar Anders
Tack för tipset.
Var på bilen sitter DDM och hur ser den ut. Det är enklare att söka efter begagnade på nätet om jag har orginalnummer som ska stå på den.
Är det sen bara att rycka bort den och sätta dit en ny? Ska batteriet vara bortkopplat?
Om jag inte klarar mig utan omprogramering fixar Volvoverkstaden det på min "nya" från skroten?

Tack på förhand
Anders
Andy2002V70 skrev:Tack för tipset.
Var på bilen sitter DDM och hur ser den ut. Det är enklare att söka efter begagnade på nätet om jag har orginalnummer som ska stå på den.
Är det sen bara att rycka bort den och sätta dit en ny? Ska batteriet vara bortkopplat?
Om jag inte klarar mig utan omprogramering fixar Volvoverkstaden det på min "nya" från skroten?

Tack på förhand
Anders
Grund regeln för p2 bilar är att ska du röra något som har med el att göra och vill slippa fel meddelanden så koppla alltid loss - polen...
Halloj
DDM är knappssattsen för fönsterhissar på förarsidan
Knapparna för fönster o speglar.
Det är den som är trasig säkert.

Som föregående skrev så ska man alltid göra bilen strömlös innan man pillar på nått.
Ja volvoverkstan laddar ny mjukvara åt dig utan problem.

Ja kan skriva in artikelnummer till DDM senare ikväll.
Mvh greeeken
Om det inte är så enkelt så att en kontakt har lossnat så är den bästa lösningen att åka till volvo och be de läsa felkoder då kan du få reda på OM det verkligen är DDRén som lagt av, bättre att betala lite extra än att köpa grejer från skroten och chansa på att de är det...
Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]