Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zap18
#178666
Hej!

Köpte för ett tag en en begagnad v70 -01, vanliga 2,4 motorn, ingen turbo. Skulle idag ut å köra en vända å döm om min förvåning när fanskapet inte startar.

Sätter i nyckeln och vrider runt, och det klickar "bakom" ratten typ men inget mer händer. Till en början tändes även lamporna i instrumentbrädan, men efter ett par försök gör de inte de längre. Kan även inte låssa/låsa upp bilen med fjärrlåsningen längre, reagerar inte alls. Provade att starta med startkablar med en polares bil men inte heller detta fungerade. Dock såg jag att man skulle fästa minuskabeln i lyftöglan på motorn till min bil. Har detta någon betydelse eller ska det funka lika väl med det klassiska + till + och - till chassie? Har en gång hackat till liknande när jag skulle starta den, men då funkade det på försök nr 2, dock hade klockan nollat sig så jag fick ställa om den.

Är fullkomligt novis på bilar, förutom att köra dem då ;), å undrar ju naturligtvis vad detta är och om det är något jag kan åtgärda själv?! Har kollat över säkringarna och dom verkar vara hela. Min svärfar föreslog även att lossa på - polen på batteriet, så jag har även gjort det och satt den igen utan nån förbättring.

Känner någon igen detta och kan hjälpa en förtvivlad stackare? :)
av v70 2,5T - 99
#178669
tvärslut batteri ändå troligen ............ låt den stå med startkablar på en tio minuter eller nått .... självklart ska hjälpbilen vara igång
av zap18
#178674
Uppdatering:

Var nere alldeles nyss och testade igen, nu med att koppla kablarna som dom föreslog i manualen, alltså + till + och minus till lyftöglan. När jag kom ner var nu bilen helt död, alltså ingen belysningen eller nått. Vi kopplar som ovan och poff så går i alla fall belysningen igång. Dock när jag gör ett startförsök så blir det som innan, alltså ett upprepat knäppande och sen tvärdör allt igen, inklusive belysningen. Belysningen startar sedan igen när vi släpper kontakten i lyftöglan och sätter den på plats igen.

Kan det vara så enkelt som 2,5T skriver ovan att det är batteriet? Då borde jag kunna byta det imorgon å sen skulle den starta om det är det? Känns ju som om det är en investering man borde testa i alla fall innan man låter verkstan ta över?! Nån som har nån rekomendation på vad för batteri man ska handla? Duger Biltema?
Användarvisningsbild
av greeeken
#178679
Garanterat till 100000000% att ditt batteri är slut
Säkert nån cell i dne som dött.
Att de inte hjälper med startkablar är typiskt volvo.
Ladda batteriet som föregående sa eller så ja använd startkablar från din polares bil o låt stå så i en 10 typ me hans bli igån o testa sen.
Alternativt testa me ett annat batteri.
När det klickar så som du säger å äre nästan alltid batteriet-
av Moody
#178680
Ett batteri håller normalt 5-7 år, så är det batteriet så är det helt normalt alltså...
av zap18
#178695
Men oavsett om det är 5-7 eller 4-5 år som gäller så kvittar ju det eftersom min bil faller under den första alltså 7år! Dessutom är det så att det sitter RTI i den å det borde väl rimligtvis plocka en del kräm ur batteriet med om man har igång den mycket?

Tack för detta, känns genast mycket bättre, ska inhandla batteri imorgon!
av zap18
#178768
Ny uppdatering!

Var å handlade ett nytt batteri.... Å det funkar!! :D

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
av v70 2,5T - 99
#178770
zap18 skrev:Ny uppdatering!

Var å handlade ett nytt batteri.... Å det funkar!! :D

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

gött gött ............ kör man mkt korta sträckor så är en Ctec laddare bra att ha
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]