Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var in på en bilfirma med min bil en v70 awd -00 147kw med automatlåda som har gått ca 14000mil

Jag skulle byta in den och dom gjorde ett test på den och kom tillbaka och sa att Turbon läcker olja och att det läcker olja från vinkelväxeln. Dom trodde att reparationen skulle gå på mellan 20-30 tusen kronor. :-O) ??:-/
Så dom velade såklart inte byta in bilen som den är nu. Jag ska gå och få ett kostnadsförslag på reparationen av en volvo verkstad innan jag kan byta bil. Men kan det stämma att det ska kosta så otroligt mycket att repa den? Vad händer om 4-hjuls driften havererar helt går det att köra bilen som framhjuls driven eller blir man helt stående med den? Är det någon här som haft något liknande på sin bil och kan berätta hur det slutade för dig?

Mvh Foppa21
Ja, reparationer ÄR dyra. :x Nog stämmer det.

Är det en V70 97-00 du har eller är det 00-08?

På nyare V70 så kan man köra med enbart framhjulsdrift.

Välkommen till forumet! :D

/Kalle
~Kalle~ skrev:Ja, reparationer ÄR dyra. :x Nog stämmer det.

/Kalle
går även köra med fwd på gammla V70 bara ta bort kardan. sen behöver ju inte oljeläck från turbo vara svindyrt laga . det är nog returen som läcker kanske går byta packning eller så.....
~Kalle~ skrev:Ja, reparationer ÄR dyra. :x Nog stämmer det.

/Kalle
Tack :-)

Jag tror att det är en 00-08 det är den nyare karossen som kom då där omkring
när jag köpte bilen stod det på deras skyltar på bilen att det var en 01:a men när man kollar på vägverket så står det 00:a
Ok då har du nog årsmodell 01 men tillverkad sent år 2000 ?

Då är de ju nyare V70 in du har :-)-)

Men jag undrar om inte det grammse säger är rätt? För det är kanske samma AWD på V701 som det är på nya v70 00-03(osäker). dvs viskokoppling , Haldex kom -03.

/Kalle
Jag har tidigare sett div oljeläck,men det med returen är vanligt,men kolla även under trycket i motorn så att inte vevhusventilationen är igensatt.Det är ganska vanligt att vinkel växel är fuktig men den ska oljenivån kollas varje service.
Kollade dom att nivån i vinkelväxeln var för låg ,det brukar gå i ca:1 dl mellan service.oljan som var på vinkel växel kan lomma ifrån oljereturen( om du har tur). Felen kan de flesta fixa köp en beg vinkelväxel från JB Bildemo om den är trasig. :-O)
Innan alla operationer startar. Kolla om det läcker mycket. Att det kommer en oljedroppe från returen på turbon är inget ovanligt.

Beträffande vinkelväxeln: Gör rent, kolla nivå. Sedan kolla om det läcker.

Det kan även vara så att bilskojaren inte vill ha in din bil, och/eller säger att det är fel för att han vill ta in den för en struntsumma.

Reparera inte i onödan. Kolla upp felen och sälj privat samt åk till en annan bilhandlare.
~Kalle~ skrev:Ok då har du nog årsmodell 01 men tillverkad sent år 2000 ?

Då är de ju nyare V70 in du har :-)-)

Men jag undrar om inte det grammse säger är rätt? För det är kanske samma AWD på V701 som det är på nya v70 00-03(osäker). dvs viskokoppling , Haldex kom -03.

/Kalle
gammla v70 kallad classic fanns samtidigt som nya V70N kom år 2000.
så han är i rätt forumsdel :wink:
Och jag kan bara instämma med camaro & XC-70D5 uttalande. tvätta rent och kolla nivå kör en stund och se om det är läckage eller om det bara fuktar lite. Troligtvis vill de inte byta in bilen eller tjäna en fet hacka på fel som inte finns :-(O)
Jag var till en verkstad dom tvättade och torkade rent sen körde jag ett par dagar och åkte tillbaka och det var lite olja men bara någon droppe från en packbox så dom trodde att det bara var att byta den packningen för totalt ca 1500kr så det var ju en viss skillnad :D
Ska tillbaka till bilhandlaren på måndag och se vad dom säger om vi kan komma överens om ett pris nu.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]