Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nish
Hej, jag har en S60 (140hk) B.C.

knappmodulen på förarsidan har strulat rätt länge. Jag kan inte sänka rutan, då fastnar den och man
måste vänta 5-10 min för att kunna trycka upp den. När man låser bilen, med fjärr, så poppar låset upp
på förar sidan... volvo kontrollerade och sa efter 10 minuter att det är fel på den... NO SH*T! Den måste
bytas och mjukvaran måste uppdateras... hur mycket 4000-6000 kr + 2000 kr mjukvara... finns det
billigare sätt?

mvh

nish
Användarvisningsbild
av greeeken
nish skrev:Hej, jag har en S60 (140hk) B.C.

knappmodulen på förarsidan har strulat rätt länge. Jag kan inte sänka rutan, då fastnar den och man
måste vänta 5-10 min för att kunna trycka upp den. När man låser bilen, med fjärr, så poppar låset upp
på förar sidan... volvo kontrollerade och sa efter 10 minuter att det är fel på den... NO SH*T! Den måste
bytas och mjukvaran måste uppdateras... hur mycket 4000-6000 kr + 2000 kr mjukvara... finns det
billigare sätt?

mvh

nish
Att fönstret fastnar kan lika gärna vara så att själva fönstret sitter snett.
Hissmekanismen kan ha strulat oxå
Användarvisningsbild
av Loner
Greeken har rätt, men strul med DDM är ett standardfel, så det där med krånglande lås gör att jag dömmer ut din DDM.

Men jag hade för mig att dom kostade runt 3000 och mjukisen inkl inläsning runt 1000-lappen.

Dina priser är dom inkl arbete, för du byter den själv ganska enkelt, en chansning är ju att köpa en begagnad för billig penning, men vem vet hur länge den håller..

/L
av Knasen

billigare sätt?

mvh

nish
Om det är fel på dörrmodulen, så skaffa en en begagnad, bara att plugga in och köra, ingen mjukvara behövs.
av Psyko
Knasen skrev:

billigare sätt?

mvh

nish
Om det är fel på dörrmodulen, så skaffa en en begagnad, bara att plugga in och köra, ingen mjukvara behövs.

Dåligt råd måste jag säga :???:
Mjukvara MÅSTE laddas i vilket fall som helst, gör man inte det blir det problem
om man måste byta en annan modul.
av Knasen
Psyko skrev:
Knasen skrev:

billigare sätt?

mvh

nish

Dåligt råd måste jag säga :???:
Mjukvara MÅSTE laddas i vilket fall som helst, gör man inte det blir det problem
om man måste byta en annan modul.
Modulen är redan färdigladdad, det enda som händer med enheten när man kopplar upp den mot VIDA är att serie.nr läses ut ur den. Ingen mjukvara laddas.
Användarvisningsbild
av Loner
Knasen skrev: Modulen är redan färdigladdad, det enda som händer med enheten när man kopplar upp den mot VIDA är att serie.nr läses ut ur den. Ingen mjukvara laddas.
Ja men matchar inte modulens mjukvara vad bilen förväntar sig funkar den inte!

Men en modul med samma strukturvecka bör funka utan problem, men inte det lättaste att hitta det, och den kommer säkert att gå sönder den med.

/L
av Knasen
Loner skrev:
Knasen skrev: Modulen är redan färdigladdad, det enda som händer med enheten när man kopplar upp den mot VIDA är att serie.nr läses ut ur den. Ingen mjukvara laddas.
Ja men matchar inte modulens mjukvara vad bilen förväntar sig funkar den inte!

Men en modul med samma strukturvecka bör funka utan problem, men inte det lättaste att hitta det, och den kommer säkert att gå sönder den med.

/L
Det är samma mjukvara till alla oavsett strukturvecka,bilen efterfrågar inte mjukvaran i modulen, att strukturvecka har en betydelse beror på andra orsaker nämligen numret på detaljen, kan säkert vara lite problem att hitta rätt, men vill man spara lite pengar så kan det vara värt det eller så försöker man köpa en ny lös modul som man monterar själv.
Användarvisningsbild
av Loner
Knasen, hur säker är du på det du säger.

Jag har bytt DDM på 2st bilar, och båda fick jag snällt åka till volvo och få dem att blåsa i mjukvara i. En DDM var spritt ny, och en var begagnad.

Vad gjorde dom på volvo som fick det hela att funka då?

/L
av Knasen
Loner skrev:Knasen, hur säker är du på det du säger.

Jag har bytt DDM på 2st bilar, och båda fick jag snällt åka till volvo och få dem att blåsa i mjukvara i. En DDM var spritt ny, och en var begagnad.

Vad gjorde dom på volvo som fick det hela att funka då?

/L
´

Vad var det som inte funkade när du bytte till den nya DDM? Det var inte så hissen stannade lite konstigt att den inte gick enda upp? eller att autoup/down funktion inte funkade?
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]