Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rannerang
Jag kan inte bilar så bra,äger jag nu min första Volvo V70 och ibland så luktar det dynga i bilen. Visserligen så bor jag lite utanför storstaden men inte så offside, inte mitt i gödselhögen :) Det är heller inget fel på familjens hyggien :D

Kan någon berätta vad detta kan bero på? Klimatanläggningen?

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Jag hade en Golf förut som det luktade gamla surstrumpor ur kupéfläkten, framför allt när det var fuktigt ute. Lämnade den till en rekondare som körde nån behandling, inte säker på vad han gjorde, och bytte kupéfiltret. Lukten kom aldrig tillbaka igen under de två år jag hade bilen kvar. Vet ej heller vad det berodde på men den försvann vilket var huvudsaken.
av Fred
Jag tror att det kan vara stående kondensvatten i AC:n...fast detta är bara en gissning så jag borde kanske inte skrivit något... :oops:
av matzen10
Kan ju ha blivit sån bakterietillväxt att det inte går utan att lämna in bilen, tyvärr. Men prova A-varianten först. (haft samma probs på en tidigare bil som jag fick lämna in hos rekonditionerare (Diteccenter).

A: Byt kupefiltret.
B: Lämna in den till en rekondare/ac-firma (är inte säker på hur dom gjorde men tror de använde ozon i systemet för att ta död på bakterierna. Jag betalade 600:- för det ("kompispris")).

Bra utgångsläge sedan är att alltid ha acc:n på! Även på vintern alltså; den behövs då med. Då hinner inte bakterierna växa till sig. Vet dock inte hur man ska lösa det om man ställer av bilen, låt säga, 4 månader..?? Då finns ju risken att det hinner växa till sig och lukta illa...

Hoppas det räcker med att byta kupefiltret. Inte så kul att dofta på sur socka när man borde njuta o le!

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av greeeken
Läste i någon tråd angende detta.
Man öppnade alla dörrar o lät Ac:n vara på full effekt i någon halvtimme.
Tydligen så hjälper det.
Men varför vet jag inte.
av matzen10
greeeken skrev:Läste i någon tråd angende detta.
Tydligen så hjälper det.
Men varför vet jag inte.
Kan det vara så att kylan tar död på de flesta bakterierna?

---< M10
av Fred
matzen10 skrev:
Tydligen så hjälper det.
Men varför vet jag inte.

---< M10
Om jag minns biologilektionerna rätt så tar inte kyla död på bakterier, det söver dem bara. Dock har värme en mördande effekt på de små fulingarna. (Tänk på till exempel pastörisering av mjölk). 60 C tror jag dock räcker i de flesta fall.
Användarvisningsbild
av greeeken
Fred skrev:
matzen10 skrev:
Tydligen så hjälper det.
Men varför vet jag inte.

---< M10
Om jag minns biologilektionerna rätt så tar inte kyla död på bakterier, det söver dem bara. Dock har värme en mördande effekt på de små fulingarna. (Tänk på till exempel pastörisering av mjölk). 60 C tror jag dock räcker i de flesta fall.

Jag säger inte emot.
Det är bar avad jag läst.
Tror det var på TPC jag läste det.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]