Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kurdsson
Hej Allihop.ska man göra nåt speciellt när man ska koppla på en laddaler på min bil...v70 02 a.Eller är det bara att koppla loss den o ladda den?vet att det inte är samma på alla bilen?Nån som vet?

MVH/ali
Användarvisningsbild
av Sparkz
Så länge det är en liten laddare på några få A är det bara att ladda. Undvik starthjälp/boost/turbo-läge om det finns på laddaren.
av jbl
Har du t.ex en Ctek laddare så behöver du inte ta bort batteriet utan kan ladda direkt ifrån motor utrymmets pluspol och jorda på lämpligt ställe.

Har de en laddare som inte är byggd som Ctek ¨så måste du ta bort batteriet för att inte ska skada bilens elektronik.
Användarvisningsbild
av Funk
Har de en laddare som inte är byggd som Ctek ¨så måste du ta bort batteriet för att inte ska skada bilens elektronik.
Under alla år på Volvo har vi alltid använt polerna under huven oavsett sort av laddare eller starthjälp/booster.. och jag har då aldrig sett eller hört att det gett några som helst problem.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis! Om du lägger på 14V på plinten eller om generatorn gör samma sak, vad spelar det för roll? Laddaren kan ha en högre utspänning när den är obelastad så det skulle kunna bli en liten spik där, så ha laddaren avstängd när du sätter på/ tar av klämmorna. Ännu viktigare om du laddar direkt på batteriet med tanke på knallgas...

När man har VIDA inkopplad och står med tändningen på måste man ha laddare på, inte ovanligt att man får mata på 20-30 A för att hålla spänningen över 12 V. Alltid på plinten i motorrummet.
av jbl
Problemena kan nog härstamma ifrån på tok för hög ström när batteriet är full laddat.

Det jag menar med en Ctek är att den kan lämnas utan översyn då den går över till pulsunderhåll när batteriet är full laddat. Dvs ingen risk för skador alls.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, man får hålla koll och stänga av när det är fullt, då blir batteriet varmt och gör av med en massa vatten. Men att hänga på en vanlig laddare över natten är inga problem.
Användarvisningsbild
av Funk
Problemena kan nog härstamma ifrån på tok för hög ström när batteriet är full laddat.

Det jag menar med en Ctek är att den kan lämnas utan översyn då den går över till pulsunderhåll när batteriet är full laddat. Dvs ingen risk för skador alls.
Ja, lämnar man bilen med en laddare i starthjälpsläge en längre stund så kokar batteriet snart...Men som Sparkz skriver, normala laddare är fullständig riskfritt att lämna på över natten, eller helgen om det skulle behövas.

/Thomas
av mollan
Väcker upp denna gamla tråden lite men nu gäller frågan min V70 2.5T -04.

Då jag inte behövt ladda ett bilbatteri de senaste 30 åren så känns det säkrast att fråga innan :-)

Jag citerar inlägg från "jbl" i tråden "Har du t.ex en Ctek laddare så behöver du inte ta bort batteriet utan kan ladda direkt ifrån motor utrymmets pluspol och jorda på lämpligt ställe."

Om jag köper en Ctek laddare och gör enligt citat ovan är det rätt ?

Är det nödvändigt att lossa ev påfyllningslock för batterivatten innan jag sätter den på laddning ?

Om jag förstår rätt så bildas det nån form av "knallgas" då batteriet laddas, hur skadlig är den ?
Är det lugnt att koppla på laddaren som "jbl" beskriver och sedan köra den låt säga ett dygn eller vad som nu kan krävas till full laddning utan att ha någon form av vädring öppen på bilen ?

Jag vill ju inte ha rutor eller dörrar öppna då bilen står ute :-(
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]