Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo D5
Jag har en D5 -02 som knackar på tomgång ( inte dieselknack ) vid låga varv. Det slutar vid lite gas och är aldrig när man trycker ned kopplingen. Nu har jag fått höra att det är svänghjulet som låter och undrar om det är skadligt at köra fast det låter lite på tomgång? Vad tror ni som mekar med D5-orna?
av Nicolai12345
Hej.

Tror kanske det är läget i kopplingsdelen som knackar. Om du trycker ganske lite på kopplingspedalen, kanske 2-5 mm stannar det då?

Hur många mil har din volvo åkt?

Tror bestemt du kan köra med det tills slutet, ger inget problem i motor eller gear, bara du själva som är irriterat därpå.

Mvh.
Nicolai
Danmark
Användarvisningsbild
av volvo D5
Nicolai12345 skrev:Hej.

Tror kanske det är läget i kopplingsdelen som knackar. Om du trycker ganske lite på kopplingspedalen, kanske 2-5 mm stannar det då?

Hur många mil har din volvo åkt?

Tror bestemt du kan köra med det tills slutet, ger inget problem i motor eller gear, bara du själva som är irriterat därpå.

Mvh.
Nicolai
Danmark
Det låter även om kopplingspedalen trycks ned lite grann. Man måste trycka c:a halvvägs ned för att det ska sluta. Eller höja tomgången lite.Bilen har gått 14000 mil nu ljudet kommer från koppling/svänghjul/växellåda.Tänkte om det är någon som hört ljudet på någon kundbil isamband med service.
av Gelejocke
Ljudet kommer från växellådan. Någon axel som obelastad har lite stora toleranser. Helt ofarligt. När du trycker ner kopplingen står det still i lådan och ljudet försvinner.
Användarvisningsbild
av volvo D5
Ja precis, ljudet försvinner när håller nere kopplingen. Det tickar också till när man stannar av den precis i slutet innan den stannar helt. Kanske är något lager som har lite stora glapptoleranser.Ni kan väl lyssna på andra D5:or som ni kör in i verkstäderna runt om i landet, vore intressant om nån fler har denna åkomma.
Användarvisningsbild
av A80TD
Min bil har också det där ljudet. Det kan räcka med att ac-komressorn slår till eller från för att ljudet ska försvinna ibland. Om man höjer varvtalet en aning med gasen så försvinner det också.
Jag frågade på verkstaden och de sa att det är svänghjulet som låter. Dual-mass svänghjul tror jag de kallade det ( = svängningsdämpare?? ). De sa att vissa hade fått svänghjulen utbytta på garantin. Dock inte hos alla som klagade. Var uppmätt glapp inom toleranserna så skuvades bilarna ihop igen utan åtgärd.
av -henrik-
Har samma ljud på min 02:ans d5 med. Har nyss bytt växellåda så jag är inte så sugen på att riva igen för att byta svänghjul. Kan man köra med detta fel på svänghjulet eller kommer det att bli värre och separera helt efter ett tag?
Användarvisningsbild
av eltoro2
hej grabbar ! jag vet att jag inte vet något bättre än ni alla men för ett tag sedan tack varre min okunighet så bytte jag allt som rem rullar på utom den minsta som sitter på alternator ( kommer inte ihåg vad den heter). först den byttes så försvann knackningen för gott. den kostade att byta ca 1000 kr på volvo. jag också kör en 02 d5....
testa lite med remsprey medan motorn 7rem är igång tystnar den så börja med den billigaste.../(den själv kostar 400kr)

toro
av -henrik-
Det ljudet vi pratar om kommer från svänghjulet.
Det du menar är frihjulsnavet på generatorn. Ett remhjul men ett lager som bara kan snurra åt ett håll. Om det är trasigt fladdrar remmen och låter illa. Hjulet kostar 736 kr på volvo. Böt det för 3 dagar sedan. Det är efter att remmen vart tyst som jag först nu kan höra knackningarna från svänghjulet.
Användarvisningsbild
av A80TD
-henrik- skrev:Har samma ljud på min 02:ans d5 med. Har nyss bytt växellåda så jag är inte så sugen på att riva igen för att byta svänghjul. Kan man köra med detta fel på svänghjulet eller kommer det att bli värre och separera helt efter ett tag?
Jag har kört ca 9000 mil med bilen ( den har gått ca 24200 nu) och upplever inte att ljudet har blivit särskilt mycket värre med milen. Jag kör då vidare utan åtgärd men försöker låta bli att lämna motorn på tomgång längre stunder.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]