Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
Hej,
Har en XC90 2.5T 2003.
När man svänger lätt på ratten till höger och sen släpper så känns det som det är glapp i ratten.
Någon som vet vad det kan vara?

Har även en slutburk i avgasys som läcker lite, någon som har något bra tips på att täta? En ny kostar 4000:-
/Tack
av gormer
Har avgassystemet rostat sönder? Isåfall ska detta täckas av garanti.
Det ska vara rostfritt. På rostfria avgasstystem är det livstids garanti.
Jag fick mitt bytt i tisdags.
av LOTEZ
gormer skrev:Har avgassystemet rostat sönder? Isåfall ska detta täckas av garanti.
Det ska vara rostfritt. På rostfria avgasstystem är det livstids garanti.
Jag fick mitt bytt i tisdags.

Hej,

Har en tråd med "samma" problem - http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=27020
Är det verkligen säkert att det är ett rostfritt system? När jag kikar under bilen ser jag tecken på rost på fler ställen på avgassystemet. Kanske bara skit?

Läs gärna min tråd! Ska jag tala med min ÅF eller ska jag skriva till volvo direkt om mitt problem? Tro mig, min ÅF kommer INTE stå för en ny burk om jag känner iditonen rätt :x

mvh LOTEZ
av Pelle
Nej inte är det rostfritt (Även om det tar tid för det att rosta hål på jämfört med äldre konstruktioner) Så det är mer en fråga om ytbehandlingen av plåten som "frätts bort" av allt salt och slask. (Tack Vägverket!)
Dessutom räknas avgassystem som en slitdel (och inte en del av karossen)av de flesta tillverkare .. Så om inte bilen är väldigt ny så är det nog bara att köpa en ny !

Men köp då en ny sats i "riktigt" rostfritt från t.ex Ferrita så skall du se att den håller ännu längre!
av Infide
Prova hurvida materialet är magnetiskt eller ej. Ej magnetiskt = äkta rostfritt.
av gormer
Jaja till mig sa dom iaf på skobes i motala att det skull vara rostfritt. Även dom på volvos garanticenter eller vad det heter sa det. Å dom bytte direkt. hela vägen från katten och bak.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte rostfritt som diskbänken, men det är stor skillnad mot vanlig svartplåt. "Rosttrögt" är en benämning jag har hört... Problemet här är att en del detaljer är gjorda av vanligt stål. Fästena rostar, men de finns att köpa:
Bild
Bakre burken är ett större problem. Den är gjord av två halvor som sitter ihop med en U-profil, en plåtremsa bockad till ett U helt enkelt. Och DEN är gjord av vanlig plåt som rostar bort på ett par år!
Om man nu har byggt ett avgassystem av bra material, varför ska man då blanda in små detaljer av vanligt stål som förkortar livslängden till 1/5 av vad den kunde vara? :-(O)
av LOTEZ
Kollat med Helmia Bil nu,

Bakre ljuddämparsats 5300:- :-(

//LOTEZ
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]