Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Jag försöker undvika att skrapa rutan med isskrapa för att jag vill undvika repor. Kör med kupévärmare istället. Men vid ett par tillfällen har jag inte haft tid att köra kupévärmaren tillräckligt länge för att få bort all is. Har då vid två tillfällen skrapat med mycket lätt hand på vindrutan med en splitter ny plastskrapa. Kan tillägga att jag alltid spolar av vindrutan med spolningen innan jag parkerar bilen efter att ha varit ute (om rutan blivit det minsta smutsig alltså). Trots mina försiktighetsåtgärder har jag orsakat repor på vindrutan. Vid båda tillfällena. Vad är det för jävla skit? Är rutorna så fruktansvärt känsliga? Nu tycker visserligen min sambo att jag är lite för noggrann med bilen men ändå, det är ju inte kul att få repor.
av dali
Jag har en känsla av att kvaliteten på vindrutorna har sänkts under senaste åren. Min drygt två år gamla V50 (6300 mil) behöver ny vindruta.
Användarvisningsbild
av Loner
6000 mil, då behöver jag byta ruta pga alla stenskott (helt blästrad), men aldrig upplevt problem med repor efter isskrapa.

/L
av matzen10
Samma här...6000 mil verkar vara standard, nuförtiden, på mångas rutor.
Dock vet jag inte vad det beror på att de upplevs känsligare än förr.. Kanske var mer blyinblandning i glasen förr och de höll bättre??

M V H
---> Matzen10
Användarvisningsbild
av Loner
Eller så sandades det mindre, det vräks ju ut sand i tid och OTID nu tycker jag.

/L
av Infide
Jag borde nog också byta snart. 9000 mil. Även bakrutan har fått lite spö. Kom åt torkarknappen utan spolning på bakrutan igår när det låg ca. 5cm grus/salt på bakrutan. Tårarna var nära vill jag lova.
Användarvisningsbild
av lexus
Loner skrev:Eller så sandades det mindre, det vräks ju ut sand i tid och OTID nu tycker jag.

/L
Om det vore så väl att de vräkte ut sand. Det är ju makadam för tusan. Stenar stora som golfbollar ;) Man hör ju hur stenarna slår sönder bilen undertill.
Användarvisningsbild
av Degnell
Infide skrev:Jag borde nog också byta snart. 9000 mil. Även bakrutan har fått lite spö. Kom åt torkarknappen utan spolning på bakrutan igår när det låg ca. 5cm grus/salt på bakrutan. Tårarna var nära vill jag lova.
Haha känner igen det där från när jag hade min förra V70n. Den var utrustad med automat, och jag svor alltid lika mycket då jag la i parkeringen(och alltså drog förbi backen) och hade mindrutetorkaren på och bakrutetorkarn hoppade igång automatiskt. Skitfunktion! :lol:
av Sevak
Nästan alla dagens rutor är det skit kvalite på. För 10 år sen höll de längre. vw caddy rutor är skit. Spricker för minste lilla. Min pappas hur spruckit på 3 ställen. Har även sätt flera caddy me spruckna rutor. Vi köpte även en s80-07a summum i november de hade bytt ruta för den hade spruckit av sten skott. Antingen är det rutorna eller för mycket sten/grus på vägarna.
av Fred
En skillnad mellan rutor nu och förr, åtminstone när det gäller sprickor, är att dagens rutor limmas mot karossen, förr "flöt" de i gummigegga i mjuka gummilister. Därför blir det stora spänningar i nya rutor och ett litet stenskott på rätt (fel) ställe så spricker de.

Att nya rutor lättare blir repiga eller "blästrade" har jag också en känsla av men det beror ju inte på hur de monteras i bilen.

Sen kan man ju fundera lite på hur oligopolet som uppdagades nyligen bland glastillverkarna, har påverkat glasets kvalitet...

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]