Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclean
åker V70N-01 t o börja med

1:a har problem med bakljuset främst högersida att det ibland inte lyser men en lätt klapp på glaset så lyser de igen, nåt känt fel lr bara Biltemas lampor som e dåliga(bytte nyligen men samma fel efter 3 dar, fukt???

2:a har problem o få i växlarna främst backen, bytte koppling för 1500 mil sen o dom smörjde upp axeln som va ett standard problem men har samma fel nu igen, verkstadsfel lr nåt annat???

Tack på förhand /Noclean
av mr-bear
Hej,

Fråga nummer 1:
Detta kan du inte skylla BIltemas lampor för. Mest troligt har någon av anläggningsytorna oxiderat, ungefär som standardfelet bak på V40. Rengör med tillexempel en kofiberborste samt lite oxidclean sen ska det fungera :)
Användarvisningsbild
av E 55 AMG
synkroniseringen är kass har samma problem själv helst när den är kall
av Pelle
Skaffa riktiga lampor (Osram eller Philips) . Visst .. de är dyrare men de håller betydligt längre. (Volvo är kända för att käka billiga lampor i parti och minut)
Det är glödtråden som är av, när du klappar till den så hoppar trådändarna mot varandra och bränns tillfälligt ihop. (För att senare släppa igen)
Jag hade tidigare GE lampor (Billiga lampor köpta på macken) men efter att ha bytt ca 5 lampor per år så gav jag upp och köpte på inrådan av den lokala volvohandlaren lite dyrare glödlampor. Har sedan dess (peppar,peppar.. ) inte bytt en enda lampa
av Fred
Pelle skrev:Skaffa riktiga lampor (Osram eller Philips) . Visst .. de är dyrare men de håller betydligt längre. (Volvo är kända för att käka billiga lampor i parti och minut)
Det är glödtråden som är av, när du klappar till den så hoppar trådändarna mot varandra och bränns tillfälligt ihop. (För att senare släppa igen)
Jag hade tidigare GE lampor (Billiga lampor köpta på macken) men efter att ha bytt ca 5 lampor per år så gav jag upp och köpte på inrådan av den lokala volvohandlaren lite dyrare glödlampor. Har sedan dess (peppar,peppar.. ) inte bytt en enda lampa
Med all respekt Pelle, det behöver inte vara glödtråden som är av. Jag köpte nya lampor för att byta på grund av glapp men när jag fick ur den gamla och kikade på den så var den hel! Gjorde rent kontaktytorna och, hey presto...nu funkar det! Och där stod jag med ett par nyinköpta lampor och hade tappat kvittot... :roll:
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
noclean skrev:åker V70N-01 t o börja med

2:a har problem o få i växlarna främst backen, bytte koppling för 1500 mil sen o dom smörjde upp axeln som va ett standard problem men har samma fel nu igen, verkstadsfel lr nåt annat???

Tack på förhand /Noclean
Jag känner igen problemet, Hade problem med att få i 1:an och backen och trodde att det var synkningen som börjat ge upp, men efter att ha fått länkaget justerat. Rätta mig om jag har fel men om jag förstått det hela rätt så är det ett litet vajer-spel som kan justeras.

Hursom helst, efter detta lirar lådan helt ok igen. Mycket distinktare lägen och inga problem med backen heller.
Bilen och lådan har rullat ca 20.000 mil.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Mikael_0223 skrev:
noclean skrev:åker V70N-01 t o börja med

Tack på förhand /Noclean
Jag känner igen problemet, Hade problem med att få i 1:an och backen och trodde att det var synkningen som börjat ge upp, men efter att ha fått länkaget justerat. Rätta mig om jag har fel men om jag förstått det hela rätt så är det ett litet vajer-spel som kan justeras.

Hursom helst, efter detta lirar lådan helt ok igen. Mycket distinktare lägen och inga problem med backen heller.
Bilen och lådan har rullat ca 20.000 mil.

//
Micke
Kan nog vara så, jag bytte vx-olja i min efter 10600mil
Blev helt otroligt trevlig att växla med.
Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]