Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kanalen
Har bytt bil till en S60 AWD -04. På affärsförlaget som jag fick av säljaren står det att bilen är utrustad med "TRACS-spinnreglering" Borde jag inte ha en knapp på panelen då för att slå av och på den?
Användarvisningsbild
av kanalen
Xioz skrev:TRACS finns inte på s60/v70n.. det finns enbart

antispinn = STC
antispinn och antisladd = DSTC
Hmm... jag har inte någon knapp för det heller, det borde det väl finnas? Eller kan man ha STC/DSTC utan att man har en brytare på panelen ?
av dali
Om den är svensksåld ska den ha minst STC. DSTC var extrautrustning på MY04.
av jbl
På AWD bilarna går inte STC att slå av pga säkerhetsksäl. Kan bli konstiga kast hävdar Volvo.

Har man DSTC finns en knapp men själva STC funktionen kvarstår.
Användarvisningsbild
av kanalen
jbl skrev:På AWD bilarna går inte STC att slå av pga säkerhetsksäl. Kan bli konstiga kast hävdar Volvo.

Har man DSTC finns en knapp men själva STC funktionen kvarstår.
Ok ! Då antar jag väl att jag har STC. Är det därför bilen kan vara utrustad med "nödreservhjul"? Annars brukar det väl vara noga med diametern på hjulen? Hur funkar det på bilprovningen, testar dom bromsarna i bromsprovaren eller är det som med min gamla V70AWD -99 med ett "vägprov" ? Många frågor blev det, måste ju passa på när det finns så mycket kunskap ! :-)-)
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Xioz skrev:det är skillnad på awd-99 den går sönder om man gör bromsprovet... dålig 4x4 drift kallas det!

de nya 4x4 med haldex klarar allt!

det blir vanligt bromsprov för dig!
Jamen va bra, nu har vi referensen :-)-)
Definitionen av "en bra fyrhjulsdrift" är alltså att den inte tar skada av att köras ner i Bilprovningens rullbänk.
Vilken lättnad för tillverkarna, som nu inte behöver ta med en massa olika parametrar i beräkningarna - utan bara En.

Dock kan jag nämna att mina tidigare 4wd har bilprovningen vägrat att köra på rulle, trots att jag sagt att det går.
-Vi tar inga risker för att slippa ersätta kunder!

Tror man att Haldex är "den ultimata lösningen" för alla situationer, bör man läsa på lite.
Alla system har sina plus och minus, Haldex är inget undantag.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]