Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tnbd
Har flyttat ut på landet och är i behov av ytterligare en bil.

Efter mycket velande har jag kommit fram till att S60 tilltalar mig mest (lagom stor, gillar formen osv).

Jag har dock inte en susning om vilken modell jag ska välja har därför några frågor vars svar kanske kan hjälpa mig att välja.

Årsmodellen kommer att bli en 05a eller 06a.
Modellerna jag väljer mellan är 2.5T, AWD, eller T5.

Komfort - Är det någon skillnad på ljudnivå och bekvämlighet i modellerna (konstig formulering, men jag tror ni förstår vad jag menar)?

Service - Kostnad och intervall, är det någon skillnad mellan bilarna?

Stereoalternativ. När jag köpte min V50 för något år sedan så fanns det tre versioner att välja på Performance, High Perfomance och Premium.
Till S60 verkar dessa begrepp vara uppblandade med en del andra stereobeteckningar, finns det någon som kan reda ut djungeln åt mig (eller peka mig till en sida där jag kan läsa om det)?

Synpunkter / erfarenheter - dela gärna med er!

Tack!
Användarvisningsbild
av Funk
Årsmodellen kommer att bli en 05a eller 06a.
Modellerna jag väljer mellan är 2.5T, AWD, eller T5.

Komfort - Är det någon skillnad på ljudnivå och bekvämlighet i modellerna (konstig formulering, men jag tror ni förstår vad jag menar)?
Skillnaderna skulle möjligen ligga i att en hel del T5:or levererades med sportfjädrar, och dessa är en smula stötigare än de övriga. Annars hänger det på om det t.ex är laminerade sidorutor eller så.
Service - Kostnad och intervall, är det någon skillnad mellan bilarna?

Kan tänka mig att AWD:n ligger en smula högre i kostnader, den är dessutom inte mitt första val pga att den är hög som en traktor i bak. Dessutom stjäl 4-hjulsdriften en massa effekt... Dom andra två bör kosta lika mycket i service, då dom är rätt lika i sin uppbyggnad. Kanske att T5 kostar mer att försäkra ? Den är i alla fall dyrare att köpa. Både 2.5T och T går bra, och med en chippning så blir dom RIKTIGT roliga, T5 landar på +300 rätt hysteriska hästar !!

Stereopaketen har jag ingen större koll på, bytte omgående nästan allt när jag köpte min S60..

/Thomas
Användarvisningsbild
av hollan
performance är vanliga trista högtalare och en hu650 enkel cd
high performance är lite bättre högtalare ett slutsteg pa200 och enkel cd hu 650
preniumsound är kanon högtalare dolby surround slutsteg pa300 och 6skivors frontmatad cd-växlare hu 850
av tnbd
Tack Funk/Thomas och hollan!

Ett par följdfrågor.

- Serviceintervall, hörde att det var 3.000 mil på 05'orna, stämmer detta och i så fall finns det även ett tidskrav/alternativ (har för mig att det är 1år / 2.000 mil på min v50)?

- Stereo, sitter slutsteget synligt/lättåtkomligt (så jag kan se om det finns ett eller inte)?

Tack igen.
Användarvisningsbild
av hollan
japp 3000mil fr 05 eller 12månader de som först inträffar 0/30W olja 18000mil på kamrem eller 10år 6000 på stift och luftfilter
av matzen10
Du har ju ringat in rätt motoralternativ för en mer glädjerik och aktiv körning oavsett vilken du väljer! 8)

AWD köper du för den bättre framkomligheten; under vanliga förhållanden (den e ju ingen terrängbil direkt så förväxla INTE Volvos AWD med LandRover Defender o liknande ;-) ).

AWD drar möjligen mer soppa pga +60? kilo. Sen beror det ju på om du hade tänkt att trimma den lite med ex.vis PPC?
Det drar lite mer soppa med trim när du använder dig av den "extra" effekten. Men annars ligger min medelförbrukning på 0,84 vintertid och 0,8-0,81 sommartid vilket faktiskt är lägre än Volvo själva anger; det tillskriver jag trimmet oxå (finns mer info på http://www.bsrab.se). Och jag är ingen Ecodriver (ännu).

Jag har alla tillgängliga försäkringar från Volvia och betalar för min S60 AWD, 2004 ca: 5600:- för helåret.
Volvias hemsida hade tekniska probem så jag kunde inte jämföra med en T5 där. men kollade runt lite på andra sidor då jag blev intresserad. Helförs., djur, hyrbil, bor på landet, 1500 mil/år:
Folksam. prisberäknaren stängd här med *suck*
Länsförsäkringar: 7928:-
TryggHansa: 8314:-
Dina: 7676:-
Tennant: 10.298:-
If: 9236:-
Aktsam. Måste ringa in....

M V H
---> M10
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av tnbd
hollan skrev: japp 3000mil fr 05 eller 12månader de som först inträffar
0/30W olja
18000mil på kamrem eller 10år 6000 på stift och luftfilter
Tack igen, förstod dock inte det där med oljan.

Matzen: Jo, sitter på en v50 t5 idag och har svårt att tänka mig något med mindre motor.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]