Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 323
Det är så att jag håller på att byta kamrem allt enligt Haynes. Jag har kommit så långt att jag ska plocka väck drivremshjulet som sitter på vevaxlen men får ej väck centrumbulten där. Kanske en dum fråga vågar man värma bulten eller hur gör man, har även tillverkat det lilla special verktyget som står beskrivit i boken men det fungerar inte ett dugg. Är det någon som har gjort detta här och kan ge mig snabba och bra tips så blir jag väldigt tacksam. Bilen är en V70N.
Mvh Peter
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jag har gjord samma precis enligt boken.
Bulten sitter dock stenhårt så mitt specialverktyg böjde sig.
(för tunnt plattjärn)
Tog dubbla plattjärn så gick det bättre.
Satte dit egna bultar men de krökte sig så jag tog nya till ihopdragningen.
Sedan så orkade jag inte med vanligt krafthandtag till hyllsnyckelsatsen utan jag tog mitt utdragbara verktyg jag har för att lossa hjulbultarna.
ca 80 cm långt

Det går men är tungt.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Ringhede
Lite mer tipps
När du lägger på remmen och lägger den runt hjulen till kamaxeln så slinter den lätt runt hjulet på vevaxeln.
Jag tog då en liten träkil vid hjulet på vevaxeln så att remmen inte gled loss från sina "kuggar"
Då gick det lättare.

Glöm inte att göra som boken beskriver, att när du fått dit remmen och spänt den och kollat att alla markeringar stämmer. så ska man dra runt motorn och kontrollera att alla märkningar stämmer igen.

Slarvar man så kan ventilerna gå i kolvarna och då blir det dyrt.
Alltså noggrannhet. (men det vet du troligen redan)

mvh Roland
av 323
Tack för det snabba svaret, ska ut i garaget om några timmar och testa. Nu vet jag att det ska sitta som berget som du sade och behöver inte vara rädd att något är fel. Jag har redan dragit i sönder två specialverktyg så ett tredje är på gång :).
Mvh Peter
Användarvisningsbild
av Ringhede
Hej

Om jag ska byta kamrem igen (troligen på frugans S60 som har gått 12.000 så det närmar sig)
Om jag ska göra det så tror jag att jag gör ett nytt specialverktyg med vinkeljärn och kraftigare.
Mitt nuvarande böjde sig ändå trotts dubbla plattjärn.
Jag tejpade ihop dem med silvertejp för att få stabilitet. (inte jätteproffsigt men förbättrade lite)
Bättre hade varit med tjockare plattjärn eller vinkeljärn men det hade jag inte då.

Jag använde även grova handskar som skydd för händerna, om man slinter.

Kolla bara så du inte böjer bultarna som du sätter i ditt specialverktyg och in igenom remskivan.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av camaro69
Om jag inte minns helt galet, så går det att byta remmen utan att plocka bort hjulet till vevaxeln. Trångt men det fungerar. Man får s a s vika in remmen under och sedan vidare.

Man behöver inte några hemsnickrade plattjärn o dyl i detta läge, och inga sönderdragna verktyg. Har ingen Haynes manual till V70N men vill minnas att något liknande skrevs beträffande 850.

Byter inte kamrem varje vecka på bilen. (Har inte nått miltalet ännu) Men bytte på "tantens" V70N. Det gick hur smidigt som helst.

Var bara noga med att alla märken står rätt när remmen är på plats.

Lycka till.
Användarvisningsbild
av hollan
annars så andvänder man mutter maskin så behövs inga konstiga plattjärn så tar de inte mer än en halvtimme o byta rem
av meckar Lasse
tjenare! son någon nämde ovan,går det att byta ,utan att demontera remskivan.du kan inte bara kränga remmen,det sitter en liten plåtbit med två st m10 tror jag,dom måste bort först,sitter lite trångt till.nu ska du kunna dra runt remmen, men det är lite trögt.har ingen koll på vilka motorer som har denna plåtbit.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
varför inte jobba över 2tim på jobbet sen för det låter du dom på volvo byta så kan du göra service på gumman utan hålla på mixtra med olika hemmabyggda verktyg till bilen.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]