Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edka
Jag har problem med irriterande vibrationer i kupén på min S80 har kollat ballansen i däcken gjort framvagnsinställning. Fenomenet uppstår mellan 70 och upp kan det vara obalans i någon bromsskiva bak för jag tycker att det vibrerar inte i ratten.
Användarvisningsbild
av greeeken
Edka skrev:Jag har problem med irriterande vibrationer i kupén på min S80 har kollat ballansen i däcken gjort framvagnsinställning. Fenomenet uppstår mellan 70 och upp kan det vara obalans i någon bromsskiva bak för jag tycker att det vibrerar inte i ratten.
Har precis samma.
Så däcken är ballanserade?
Rätt däcktryck?
Är däcken bra?
Om bromskivorna är skeva så märks det ju när du bromsar.
av Edka
Det är rätt tryck och ny däck. Om ett utav oken sitter fast och skivan är skev kan det vara detta som orsakar vibrationerna.
Användarvisningsbild
av greeeken
Edka skrev:Har kollat detta med fälgarna när jag balanserade om, kan det vara ett hjullager som har gett sig?
Då borde man tycka att det skulle höras om det var hjullager.
av Pelle
Det kan även bero på däck som är skadade (eller på annat sätt felaktiga) så att de ej är riktigt symmetriska. Samma gäller fälgarna.
av Engineer1980
Byt däck!
Sannolikt obalans, observera, ej i den riktningen (radiens) som man kan balansera bort utan i däckytans rikning orsakat av assymetriskt material/tillverkning..

Var mer ovanligt förr i tiden då inte samma Q-tänk i produktion fanns.
Vilka däck kör ni på?

// Johan

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]