Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Volvo på er alla.
Jag undrar om det är någon som vet hur den seriella kabeln mellan "vadis pc´n" och VCT2000 är kopplad Pinna mot pinna eller?

Tacksam för all hjälp

Leiwi
av Shell
vadis borde vara gratis för volvoägare, men vct2000 förstår jag att det kostar..
Senast redigerad av 1 Shell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
leiwi skrev:Volvo på er alla.
Jag undrar om det är någon som vet hur den seriella kabeln mellan "vadis pc´n" och VCT2000 är kopplad Pinna mot pinna eller?

Tacksam för all hjälp

Leiwi

får man fråga vad en VCT 2000 kostar.
av matte75
Carman:
Jag vet ett ställe man kan köpa en VCT2000 för 1580$ us dollars.
Lte högt pris kanske?

Mvh Matte.
Användarvisningsbild
av CarMan
matte75 skrev:Carman:
Lte högt pris kanske?

Mvh Matte.
den lär inte vara billigare i sverige. sen så undrar kunderna varför man måste ta betalt för att bara läsa lite felkoder.... kan ju vara för att utrustningen kostar en slant!
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
matte75 skrev:Carman:
Lte högt pris kanske?

Mvh Matte.
den lär inte vara billigare i sverige. sen så undrar kunderna varför man måste ta betalt för att bara läsa lite felkoder.... kan ju vara för att utrustningen kostar en slant!
De klart kunderna klagar, spelar ingen roll om det så kostade 1 kr.
Grattis är ju bäst för kunderna
av Parvel
Klart att det kostar, utrustning samt personal som är/skall vara utbildad för detta samt lokalkostnad mm kostar idag en massa pengar.
Det som däremot skulle vara önskvärt är ju att en vanlig service typ olja,filter serviceåterställning stämpling i bok mm som är standard vore billigare, vilket dom gör ett x antal av per dag.
Men som man idag är tvingad till om man vill bibehålla sina garantier.
Jag betalar gärna extra om dom skall göra mera omfattande undersökningar om jag har problem med något som ej är av produktionsmissar/kvalitet.
av zenobia
Måste bara fråga...

Betalar du extra för att målaren som skall måla ditt hus har med sig en stege?
Betalar du extra för att tandläkaren har en tandläkarstol?
Betalar du extra för att ICA-handlaren har en frysdisk till sina frysta varor?
Betalar du extra för att simhallen har fyllt på & renat vattnet i simbassängen?

Troligtvis inte? Dom sakerna ingår för att respektive gubbe skall kunna göra sitt jobb. Att ta 1.150 kr (Bilia Kungälv) för en felsökning med hjälp av Vadis & VCT-2000 i två minuter med hänvisning till dyra prylar som dom måste ha är inget annat än rent SKITSNACK! Att dom sedan inte ens lyckas hitta felet är bara PINSAMT...

Anta att det tar 10 minuter "allt-som-allt" att plugga in datorn i bilen, då skulle man kunna fakturera 6.900 kr/timme. Det tar inte många timmar innan den kompletta Vadisen med tillbehör är färdigbetald.

Jag är så trött på företag som lever på tjänstebilar där man bara fakturerar och ekonomiavdelningen glatt betalar.

.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Måste bara fråga...

Betalar du extra för att målaren som skall måla ditt hus har med sig en stege?
Betalar du extra för att tandläkaren har en tandläkarstol?
Betalar du extra för att ICA-handlaren har en frysdisk till sina frysta varor?
Betalar du extra för att simhallen har fyllt på & renat vattnet i simbassängen?

Troligtvis inte? Dom sakerna ingår för att respektive gubbe skall kunna göra sitt jobb. Att ta 1.150 kr (Bilia Kungälv) för en felsökning med hjälp av Vadis & VCT-2000 i två minuter med hänvisning till dyra prylar som dom måste ha är inget annat än rent SKITSNACK! Att dom sedan inte ens lyckas hitta felet är bara PINSAMT...

Anta att det tar 10 minuter "allt-som-allt" att plugga in datorn i bilen, då skulle man kunna fakturera 6.900 kr/timme. Det tar inte många timmar innan den kompletta Vadisen med tillbehör är färdigbetald.

Jag är så trött på företag som lever på tjänstebilar där man bara fakturerar och ekonomiavdelningen glatt betalar.

.
du förstår itne riktigt vad du skriver !
alla betalar för dom grejor du skrkrev upp !!!
tror du att målaren har snott stegen, allar att tandläkaren köpt stolen för egna pengar & struntade i att åka på semester i 3 år för att få den betald, givetvis är dessa saker inbakade i priset.

inget är gratis man betalar på ett eller annat sätt.

om man skulle ta 100 :- för att läsa felkoder, så skule du för det första inte bli gladare då du får reda på att dun bil har felkod ecm-260A, vad du vill veta är vall vad som är trasigt & vad det kostar att laga den. man gör alltså en felsökning !!!
om man inte tar betalt för det man gör så går man ju i konkurs ! tror du verkstan badaar i pengar bara för att det kostar mycke att laga bilarna?
Starta en egen akturiserad bilverksta så får du se vad det kostar!
av zenobia
OK, då kör vi lite matte istället för att visa ockret i att ta 6.900 kr / timme för att läsa ut felkoder.

Startkostnader:
1st komplett PC för att ha programvara i, pris ca 10.000 kr (högt räknat idag)
1st VCT-2000, pryl mellan PC och bilen, inkl kablage & programvara, pris ca 30.000 kr
Summa startkostnader: 40.000 kr

Utslaget på 36 månader = 1.111 kr / månad
5% räntekostnad (13.000kr/år x 0.05 = 650 / 12) = 55 kr/månad

Andra kostnader:
1st bredbandsabonnemang för att tanka programvaror, uppdateringar mm, kostnad 500 kr/månad.
1st serviceavtal med Volvo för ovanstående, pris ingen aning men säg 3.000 kr/månad.
Lokalhyra, för vadisstation 1kvm = 1.200 kr/mån
Strömförbrukning inkl abonnemang, 400 kr / månad

Summa / månad: 6.266 kr för en komplett Vadis med abonnemang hos Volvo för uppdateringar, internetabonnemang, strömförbrukning.

Användning:
Ett rimligt antagande är väl att denna pryl används två gånger per arbetsdag i någon form. Det blir 44 gånger på en månad.

Slå ut månadskostnaden 6.266 kr på dessa 44 gånger får du en snittkostnad på 142 kr per gång.

Tillkommer gör givetvis arbetskraft och andra "overheadkostnader" men täckningsbidraget när man tar ut 1.150 kr på 10 minuters jobb är betydligt bättre än på andra saker i vårt samhälle. Räkneexempel 1.150 - 142 = 1.008 kr i täckningsbidrag per användning av VADIS, det täckningsbidraget har du inte när du byter bromsar på en kundbil och det tar betydligt längre tid.

Att sedan kunna med och säga att en felkodsavläsning med Vadis är så dyr för att prylarna kostar, det är svagt.

Men rätta mig gärna om jag har fel.....

.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]