Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mra
bil: s80 99e.
fenomen: när man kör över små gropar i vägen så börjar däcken "stutsa" i ca 1sekund.

är det då dags att byta stabilisatorstag vänster och höger? eller kan det vara något annat?

tacksam för svar
Användarvisningsbild
av A80TD
Slitna stabilisatorstag på min bil gav bara upphov till ett klonkande ljud i låg fart över små ojämnheter. Jag kunde höra ett av dem (vänster fram) men verkstaden bedömde att båda fram och ena bak behövde bytas.

Min amatörgissning är att stötdämparna är dåliga när däcken studsar.
av stefnil29
Tja,

Kan det inte vara länkarmarna fram som är dåliga då. Gör bara en gissning. Min V70 är likadan. Mina bussningar i båda länkarmarna fram är rikrigt dåliga, ska byta länkarmar i morgon. Jag återkommer med resultat om hur det blev.
av mra
A80TD skrev:Slitna stabilisatorstag på min bil gav bara upphov till ett klonkande ljud i låg fart över små ojämnheter. Jag kunde höra ett av dem (vänster fram) men verkstaden bedömde att båda fram och ena bak behövde bytas.

Va förbi Upplands motor och dem kollade stabilisator stagen fram och bak och utan anmärkning.
däremot sa dem något om skålar längst upp i stötdämparna?
och tydligen kunde man inte se att dem va defekta förens man plockade ner hela stötdämparn?

någon som vet vad dem menar? eller hur man gör för att byta ut dessa typ tips bilder eller något? kan man göra det själv utan några speciella verktyg?
OCH så måste man göra en framvagnsinställning efteråt sa dem också....
låter som en dyr historia det här eller?
av mra
A80TD skrev:Slitna stabilisatorstag på min bil gav bara upphov till ett klonkande ljud i låg fart över små ojämnheter. Jag kunde höra ett av dem (vänster fram) men verkstaden bedömde att båda fram och ena bak behövde bytas.

om stötdämparna är dåliga borde bilen gunga "svaja" ganska kraftigt...?
av mra
stefnil29 skrev:Tja,

Kan det inte vara länkarmarna fram som är dåliga då. Gör bara en gissning. Min V70 är likadan. Mina bussningar i båda länkarmarna fram är rikrigt dåliga, ska byta länkarmar i morgon. Jag återkommer med resultat om hur det blev.

får du då samma fenomen som mig?
av stefnil29
Tja,

Fick tillbaks min bil idag. Dom har bytt båda länkarmarna fram. Känslan jag fick var att det blev bättre väghållning, mer respons i styrningen. Ang. klapprandet så upplever jag att det blivit något bättre, jag gemnförde med farsan´s T5 -01 och att hans klapprar inte alls. Så jag vet inte vad det kan vara. Håller med dig om att vore det stötdämparna eller fjädring fram så borde den ju vara mjuk och gunga. Men mina fjädrar och stötdämpare fram är också hur stabila som helst. Gungar ingenting. Återkom gärna om hur det går, jag ska också efterforska lite. Förresten vad har du för lufttryck? Jag har 2,6 bar. Kan ju kanske bero på det. Ska prova att minska lite.
Hör av dig på forumet

/Stefan
av mra
stefnil29 skrev:Tja,

Fick tillbaks min bil idag. Dom har bytt båda länkarmarna fram. Känslan jag fick var att det blev bättre väghållning, mer respons i styrningen. Ang. klapprandet så upplever jag att det blivit något bättre, jag gemnförde med farsan´s T5 -01 och att hans klapprar inte alls. Så jag vet inte vad det kan vara. Håller med dig om att vore det stötdämparna eller fjädring fram så borde den ju vara mjuk och gunga. Men mina fjädrar och stötdämpare fram är också hur stabila som helst. Gungar ingenting. Återkom gärna om hur det går, jag ska också efterforska lite. Förresten vad har du för lufttryck? Jag har 2,6 bar. Kan ju kanske bero på det. Ska prova att minska lite.
Hör av dig på forumet

/Stefan
Synd att det inte hjälpte.

Funderar på om det kan vara Fjäderbenslagring eller Fjädersäte som är dåliga..?

Hjälpte det att tömma luft i däcken?

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]