Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driftarn
Tjenare!!

Har en fråga om Cannätet och det är varför en 0 har förtur på bussen, dvs varför meddelande med flest nollor kommer att vinna kampen ute på bussen och komma fram för de andra medellandena. Vet inte om detta är lite överkurs eller fel postat men men....

Tacksam för svar
av volvo experten
Driftarn skrev:Tjenare!!

Har en fråga om Cannätet och det är varför en 0 har förtur på bussen, dvs varför meddelande med flest nollor kommer att vinna kampen ute på bussen och komma fram för de andra medellandena. Vet inte om detta är lite överkurs eller fel postat men men....

Tacksam för svar

Det handlar om prioritet ju fler nollor desto högre prioritet. Detta för att det inte ska uppstå konflikter mellan styrenheter typ om föraren trampar på bromsen samtidigt som fönsterhissen trycks ner så får bromsen högre prioritet alltså mer nollor !!!
Får man bara undra varför du undrar??
av Knasen
volvo experten skrev:

Tacksam för svar

Det handlar om prioritet ju fler nollor desto högre prioritet. Detta för att det inte ska uppstå konflikter mellan styrenheter typ om föraren trampar på bromsen samtidigt som fönsterhissen trycks ner så får bromsen högre prioritet alltså mer nollor !!!
Antal nollor säger ingenting om prioriteten, alla enheter på bussen lyssnar om det läggs en nolla på bussen ( den första siffran i ett meddelande) antalet nollor i ett efterföljande meddelande, saknar betydelse för prioiteten. Efter Nollan kommer en adress så bestämmer vilken enhet som skall lyssna, alla andra enheter lyssnar inte, tills det läggs ut en ny nolla och då lyssnar alla enheterna igen, tills adressen för meddelandet kommer. Ett meddelandet har fem delar.
av volvo experten
Knasen skrev:
volvo experten skrev:

Tacksam för svar

Antal nollor säger ingenting om prioriteten, alla enheter på bussen lyssnar om det läggs en nolla på bussen ( den första siffran i ett meddelande) antalet nollor i ett efterföljande meddelande, saknar betydelse för prioiteten. Efter Nollan kommer en adress så bestämmer vilken enhet som skall lyssna, alla andra enheter lyssnar inte, tills det läggs ut en ny nolla och då lyssnar alla enheterna igen, tills adressen för meddelandet kommer. Ett meddelandet har fem delar.
Menar du att om jag trycker ner bromspedalen samtidigt som
jag knappar på ccm så vinner den som först lägger ut en nolla eller?
av Knasen
volvo experten skrev:
Knasen skrev:
volvo experten skrev:

Menar du att om jag trycker ner bromspedalen samtidigt som
jag knappar på ccm så vinner den som först lägger ut en nolla eller?
Den nollan som har högst prioritetsvärde kommer att "vinna", vilken som har högst har fastställt av tillverkning av programvaran.

Så i ditt fall kommer om du trycker på bromspedalen och rattar på ccm så kommer CEM:en lägga ut en nolla så har högt värde REM:en kommer att lyssna "skit, det gäller mej, tänd bromsljuset" medans ägaren vill ha lite varmare så kommer det ske kommunaktion på lin-bussen till spjällmotorerna så CCM:ens nolla kommer inte att läggas ut på Can-bussen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
•Algoritm (CAN)
– Lyssna på bussen. Om bussen är ledig starta sändning av ett
meddelande.
– Lyssna på bussen och jämför bit för bit av sänt data.
– Om mottagen bit skiljer sig från sänt bit indikerar detta att
någon med högre prioritet skickar data samtidigt. Avsluta
då sändningen och försök igen när “högprioritetsmeddelandet”
har skickats i sin helhet.

http://www.ce.chalmers.se/edu/course/EDA485/CAN.pdf

Att nollan vinner beror på att elektroniska kretsar oftast kan sänka mer ström än dom kan driva.
av staffann
De flesta viktiga meddelanden sänds cykliskt, så det spelar ingen roll om du trycker ner bromspedalen eller ej. Meddelandet som t.ex. innehåller information om bromspedalen kommer att skickas i vilket fall som. För prioritet stämmer det som Sparkz skrivit ovan. Ni kan också kolla min sida om CAN här: http://hem.bredband.net/stafni/developer/frames.htm
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]